03 apr

Promotie Petra K. de Koekkoek-Doll

Promotores: Prof. dr. R.G.H. Beets-Tan, Prof. dr. J.A. Castelijns (Vrije Universiteit Amsterdam), Prof. dr. M.W. van den Brekel (Universiteit van Amsterdam)

Trefwoorden: Hoofd en nek squameuze cel kanker (HNSCC) lymfeklier stadiëring, gecombineerde beeldvorming, realtime beeld fusie

"Nodal Staging in Head and Neck Squamous Cell Carcinoma by Combining Different Imaging Techniques"

Kanker van het hoofdhalsgebied betreft ongeveer 4% van alle kwaadaardige tumoren. De aanwezigheid van uitzaaiingen in hals lymfeklieren (metastasen) vermindert de te verwachte overleving met ongeveer 50%. Therapie moet daarom zo effectief mogelijk zijn met zo min mogelijk therapeutische bijwerkingen en hangt naast de tumorgrootte af van de aan- of afwezigheid van uitzaaiingen in de lymfeklieren.

Lichamelijk onderzoek en beeldvorming om hals lymfeklieren te onderzoeken zoals met magnetische resonantiebeeldvorming (MRI), positronemissietomografie - computertomografie (PET-CT), echografie (US) en echogeleide dunne naaldaspiratie (USgFNAC) worden vaak gebruikt, maar uitzaaiingen in lymfeklieren worden in 30% van de gevallen nog steeds over het hoofd gezien. Daarom zijn nieuwe beeldvormende technieken ontwikkeld zoals real-time beeldfusie van echografie en PET-CT en microflow imaging (MFI). Het doel van dit proefschrift was om de detectiegraad van lymfekliermetastasen te verbeteren door verbetering van de selectiecriteria van lymfeklieren voor echogeleide fijne naaldaspiratie om maligniteit cytologisch aan te tonen.