Tanspenning voor Nanne de Vries

Tijdens zijn afscheidscollege heeft hoogleraar gezondheidsbevordering Nanne de Vries de Tanspenning ontvangen, de hoogste UM-onderscheiding die wordt uitgereikt aan mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de universiteit.

Prof. dr. Nanne de Vries is sinds 2000 verbonden aan de UM. Naast zijn hoogleraarschap en voorzitterschap van de afdeling gezondheidsbevordering was hij ruim negen jaar vice-decaan van de faculteit FHML.

De Tanspenning komt Nanne de Vries toe vanwege de grote bijdrage die hij op een zeer breed gebied heeft geleverd aan de ontwikkeling en groei van de faculteit en universiteit. En bovenal aan de ontwikkeling van de mensen binnen die instituten. Exemplarisch daarvoor is zijn inzet op de verdere vormgeving van het HR-beleid voor de universiteit en faculteit, voor het Hooglerarenfonds van de UM en de UM-dissertatieprijs, de laatste twee beide ingesteld om academisch talent en doorzettingsvermogen te waarderen en te stimuleren.

Nanne de Vries heeft afgelopen decennia deelgenomen aan programma’s en projecten voor de UM die vaak ook buiten zijn eigen vakgebied lagen, maar waar zijn energie en talent van grote waarde waren. Door een combinatie van intellect, doorzettingsvermogen en empathie, bracht Nanne niet alleen zichzelf, maar ook anderen, en daarmee de gehele UM in beweging, zo vatte UM-voorzitter Rianne Letschert het samen bij de uitreiking van de Tanspenning.