Studenten en senioren samen aan het ontbijt

Het is een onalledaags gezicht: in de mensa van de gezondheidscampus smullen tientallen ouderen van een smakelijk ontbijt. Ze worden bediend door studenten, die daarna gezellig aanschuiven voor een praatje. Het Feel Good ontbijt is een gezamenlijk initiatief van cateraar Albron, Stichting Met je hart en de Universiteit Maastricht.

Berth Ritzen (85) is net begonnen aan haar croissantje. De kwieke dame heeft niets dan lof voor het eten, dat er ‘fantastisch’ uitziet, en voor de vrijwilligers die haar thuis hebben opgehaald. Berth woont alleen in een vrijstaand huis met grote tuin. “Voor mij geen appartement in de stad, ik blijf liever in mijn vertrouwde omgeving.” Omdat lopen niet zo goed gaat, is het moeilijk om er alleen op uit te gaan. Toch is Berth heel ondernemend. Ze is nu voor de derde keer mee met de Stichting Met je Hart, die activiteiten organiseert voor zelfstandig wonende eenzame ouderen. “Ik ervaar de betrokkenheid van deze mensen als een grote rijkdom.” Vanuit haar brede interesse vindt Berth het interessant om met de studenten te praten. “Zij zitten in een heel andere leeftijdsfase en zijn met andere dingen bezig. Uit hun verhalen put ik nieuwe ideeën.”

ouderenontbijt 1
Meyke Houben (text), Aron Nijs (photography)

Eigen wereld

Nieuwe ervaringen opdoen was ook voor studente gezondheidswetenschappen Kiki Boumans, die als vrijwilliger bezig is met de tafels te dekken en het eten uit te serveren, de reden om mee te doen. “Ik heb me aangemeld, omdat ik het - zeker in deze decembermaand - een mooi idee vond om iets voor een ander te kunnen betekenen. Als student woon ik, sport ik en ben ik ‘s avonds met andere studenten: je leeft in een heel eigen wereld, gescheiden van de rest van de stad. Ik had dan ook geen idee wat ik van deze ochtend moest verwachten, maar alle ouderen komen al binnen met een lach op hun gezicht, dus het wordt vast heel gezellig.”

Mailbox

ouderenontbijt 3

Het idee voor het ontbijt ontstond, toen René Kersten van UM-cateraar Albron hoorde van de Stichting Met je hart. “Wij wilden ons graag inzetten om voor deze doelgroep iets te organiseren. Dat werd een gratis ontbijt, waarna de Universiteit Maastricht de locatie ter beschikking stelde. Toen we studenten opriepen om mee te helpen, stroomde mijn mailbox meteen vol. Er zijn nu 15 studenten aanwezig als vrijwilliger. Daarnaast hebben nog ongeveer 10 studenten voor 5 euro een ontbijt gekocht. Ook zij gaan met de bezoekers in gesprek en hun donatie gaat in zijn geheel naar Met je Hart.”

Verrast

Voor de ongeveer 50 deelnemende ouderen is de ochtend al bij voorbaat geslaagd, meent Marion Tellings van Met Je Hart. Zij was aangenaam verrast door het aanbod van Albron en de inbreng van de studenten. “De koppeling van jongeren met ouderen werkt heel goed. Het zou leuk zijn om zoiets vaker te doen, bijvoorbeeld in de vorm van een aanschuiftafel.”

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Frans Verhey, hoogleraar Ouderenpsychiatrie en Neuropsychiatrie is trots op wat er met het Alzheimer Centrum Limburg is bereikt en op het team dat werkt vanuit één visie: mensen met Alzheimer perspectief op kwaliteit van leven bieden. “Te vaak wordt Alzheimer gezien als een afschuwelijke, dodelijke...

• Vanuit een kleine kamer in een quarantainehotel in Nieuw-Zeeland laat UM-alumna Moniek Mestrom haar licht schijnen over het belang van spoedeisende geneeskunde en haar ervaringen als scheepsdokter. Ze voelde zich nog nooit zo vrij als tijdens expedities naar Antarctica en Groenland.