Kim Kuypers | Genieten of Genezen

Kim Kuypers is universitair hoofddocent aan de Faculty of Psychology and Neuroscience in de vakgroep Neuropsychology & Psychopharmacology. Haar onderzoek richt zich voornamelijk op MDMA en psychedelica, en wat het effect hiervan is op de cognitie, creativiteit, hormonen en onderliggende hersenmechanismen.

Vanuit deze interesse schreef zij een voorstel voor een VICI-grant, die helaas werd afgewezen (deze keer).

De VICI

Het VICI project dat Kuypers heeft ingediend (en weer gaat indienen) zal kijken naar de biologische basis van mentaal welzijn. “We weten dat psychedelica mentaal welzijn kunnen verhogen. Wat ik wil weten is wat er op biologisch niveau, wat er in het lichaam gebeurt. Welke veranderingen vinden plaats en hoe lang houdt dit aan?

In dit voorstel schreef zij dat, zodra de resultaten binnen zijn, zij graag een boek over de bevindingen wil publiceren. Hoewel de VICI naar een andere onderzoeker ging, draaiden de tandwielen van de academische wereld, en werd Kuypers benaderd door uitgeverij Prometheus. Zij toonden een interesse in het onderwerp en vroegen haar of zij, ook zonder de VICI, het boek toch wilde schrijven.

Thom Frijns

Genieten of Genezen

Kuypers’ boek heet Genieten of Genezen: hoe psychedelica kunnen helpen je mentaal gezond te maken. Mentaal welzijn is een groot deel van ons leven. “Wanneer mensen een crisis ervaren in hun mentaal welzijn, zijn er veel methodes om hieraan te werken, maar niet alle methodes zijn toereikend voor alle patiënten.” Onderzoek laat zien dat een deel van geestverruimende middelen potentieel laten zien op dit gebied. In haar boek beschrijft Kuypers de vier klassen van stoffen die mogelijk hulp kunnen bieden: MDMA, klassieke psychedelica (bijv. LSD, psilocybine, ayahuasca), ketamine en cannabis. Er wordt gekeken naar de geschiedenis van het middel, wat heeft onderzoek aangetoond over de werking als geneesmiddel en in welke context het middel effectief kan zijn. “Het is belangrijk om te weten dat het niet zo simpel is als: ik neem het middel een keer en ik ben genezen. Er komt heel veel voorbereidend werk bij kijken, en vooral ook veel nazorg. Deze middelen kunnen een gereedschap zijn om het therapeutisch proces op gang te krijgen, en misschien te versnellen. Maar op zichzelf gaat het u in het algemeen niet genezen”.

De uitdaging van een boek schrijven

“Ik wist wat ik wilde dat het boek werd, een zo compleet mogelijk verhaal. Ik heb veel expertise op het gebied van MDMA en klassieke psychedelica, over de andere middelen in dit boek heb ik veel zelfstudie moeten doen”. Na haar werktijd aan de universiteit, dook Kuypers in wetenschappelijke artikelen over ketamine en cannabis, om ervoor te zorgen dat haar boek de meest populaire middelen zou behandelen.

“Het is nogal wat, een heel boek schrijven. Beslissingen maken over structuur, welke details zijn van belang, voor wie schrijf ik het boek, wat is het doel van het boek?” Kuypers en haar collega’s komen vaker in de media over dit onderwerp, en de boodschap is vaak kort door de bocht “Psilocybine helpt bij depressie”, maar dat is niet het hele verhaal. “Het is niet het middel wat je gaat helpen, het is het middel plus alle andere factoren die er nog bij komen kijken. Het middel kan in combinatie met therapie helpen bij sommige stoornissen.” Kuypers voegt toe dat de middelen ook nog niet via een apotheek of dokter verkrijgbaar zijn. Het zal nog jaren aan onderzoek vergen om een kant-en-klaar product te kunnen presenteren.

“Het andere doel van het boek is om de middelen uit de verdomhoek te halen. Als mensen aan MDMA denken, wil ik niet dat ze denken dat het alleen gebruikt wordt in een party context, maar dat het ook kan dienen als geneesmiddel.” Kuypers wil het stigma opheffen, maar ook realistisch en kritisch te zijn over de kennis die er momenteel is. “Huidige onderzoeken zijn veelbelovend, maar er is nog maar weinig kennis.”

Genieten en Genezen: hoe psychedelica kunnen helpen je mentaal gezond te maken is vanaf gisteren (27 september 2022) beschikbaar!