Richtlijnen voor het gebruik van social media
Tegenwoordig is het gemakkelijker dan ooit om online je mening te delen en nieuwe kennis op te doen. Social media is een verzamelbegrip voor alle internettoepassingen die je helpen informatie te delen met anderen en aandacht te vragen voor wat jij belangrijk vindt. Dan hebben we het niet alleen over tekst, maar ook over beeld en geluid. Social media kunnen een goede tool zijn voor werkgerelateerde communicatie, netwerken en het delen van kennis. Het is echter belangrijk om er verantwoordelijk mee om te gaan.
Online ambassadeurs
De Universiteit Maastricht juicht het toe dat studenten en medewerkers actief zijn op social media; zij zijn de online ambassadeurs van onze organisatie. Wel is het belangrijk dat medewerkers zich realiseren dat op social media de grenzen tussen werk en privéleven steeds meer vervagen. Social media geven een gezicht aan mensen achter bedrijven en organisaties. Dat kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn.
Om de UM-gemeenschap te helpen om social media te gebruiken op een veilige, positieve en constructieve manier, hebben we richtlijnen voor het gebruik van social media opgesteld.
Waarom zijn deze richtlijnen belangrijk?
Hoewel je zelf verantwoordelijk bent voor de berichten die je plaatst en de informatie die je deelt, is het belangrijk je te realiseren dat je woorden invloed hebben op anderen. Alles wat je online zet, blijft online en kan door anderen worden gedeeld. De vuistregel is dat je niets wilt doen of zeggen dat jouzelf, anderen of de UM schade kan toebrengen.
Onthoud ook dat aan het online delen van persoonlijke gegevens in de eerste plaats verantwoordelijkheden en in de tweede plaats risico’s verbonden zijn. Je mag persoonlijke gegevens (zoals een foto) immers alleen met een geldige reden gebruiken, bijvoorbeeld met toestemming van de betrokkenen. Als je persoonsgegevens gebruikt zonder geldige reden, handel je onrechtmatig. Bovendien kun je door het online delen van persoonsgegevens de rechten van anderen in gevaar brengen: de informatie kan worden misbruikt voor identiteitsfraude of gerichte phishingcampagnes. Zelfs ogenschijnlijk onschuldige informatie kan door kwaadwillenden worden samengevoegd om accounts of documenten te creëren die een identiteit misbruiken of om overtuigende phishingberichten te sturen.
Door deze richtlijnen te volgen, draag je bij aan een professionele en respectvolle online omgeving, terwijl je tegelijkertijd optimaal gebruikmaakt van de voordelen van social media.
Lees meer over dit onderwerp in de:
- Richtlijn voor het verwerken van persoonsgegevens bij het gebruik van social media-platforms
- Acceptable Use Policy
- Gedragscode Integriteit
- Communicatiegids (specifiek voor de social media-accounts van de UM, de faculteiten en servicecentra)
Social media richtlijnen
- Wees jezelf én vertegenwoordig de UM
Als je social media gebruikt op een professionele manier, kun je persoonlijk zijn zonder privézaken te delen. Stel jezelf, voordat je iets plaatst, de vraag hoe je gezien wilt worden en besef dat wat je online zegt, zowel op jouzelf als op je werkgever terugslaat. Bijna alle social media-platforms bieden de mogelijkheid een apart profiel voor organisatiedoeleinden op te zetten.
- Wees sociaal en hou je aan de etiquette
Online interacties moeten even respectvol zijn als echte gesprekken. Maak geen statements die beledigend of agressief over kunnen komen. Een goede vuistregel is: zeg niets waarvan je niet zou willen dat je baas, studenten of familie het hoort.
- Houd de inhoud waardevol en relevant
Deel waardevolle informatie, stel vragen en ga in gesprek. Vermijd overmatige zelfpromotie, blijf bij het onderwerp en spam niet. Draag bij aan productieve en zinvolle gesprekken.
- Respecteer auteursrecht
Kopieer het werk van anderen niet zonder toestemming. Als je inhoud deelt die niet van jou is, vermeld dan de bron en plaats een link naar het originele materiaal.
- Ga zorgvuldig om met persoonsgegevens
Deel persoonsgegevens alleen als dit noodzakelijk is voor jouw functie bij de UM en als dit in overeenstemming is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wees extra voorzichtig met foto’s en video’s, aangezien hiervoor meestal toestemming nodig is van de betrokken personen en er beveiligingsmaatregelen vereist zijn om de persoonsgegevens voldoende te beschermen. Heb je vragen over de AVG? Bezoek dan deze pagina of neem direct contact op met de Functionaris Gegevensbescherming van de UM via: fg@maastrichtuniversity.nl.
- Als er iets misgaat, handel dan snel en transparant
Fouten kunnen gebeuren. Als een bericht een probleem veroorzaakt, neem dan direct contact op met je leidinggevende of teamleider. Het verwijderen van berichten is niet altijd de beste oplossing. Neem verantwoordelijkheid voor je fout, corrigeer onjuiste informatie en geef duidelijkheid over eventuele updates. Als het toch nodig is om een bericht te verwijderen, leg dan uit waarom.
De Social Media Richtlijnen zijn in overeenstemming met de overkoepelende UM Gedragscode Integriteit.
Aanvullende tips:
- bedenk wie je publiek is
- zorg voor een net en compleet profiel op sociale netwerksites
- schrijf begrijpelijk
- bedenk of het gekozen medium het meest gepaste is voor het punt dat je wilt maken
- bij twijfel, neem contact op met je leidinggevende of de afdeling Marketing & Communications