Vidi-beurzen voor UM-onderzoeken naar beauty-deeltjes en lobbyisten in Brussel

Twee wetenschappers van Universiteit Maastricht (UM) krijgen een Vidi-beurs van €800.000,- voor hun onderzoeksprojecten. Dat heeft subsidieverstrekker NWO donderdag bekendgemaakt. Onderzoeker Keri Vos gaat bij FSE, natuurkundig instituut Nikhef en deeltjesversneller CERN in Geneve op zoek naar tot dusver onbekende nieuwe deeltjes. En politicoloog Iskander de Bruycker (FASoS) gaat onderzoeken of Brusselse beleidsmakers openstaan voor álle lobbyisten, ongeacht hun sociale achtergrond.

Beauty-deeltjes

Keri Vos (Universiteit Maastricht/ Nikhef) heeft de Vidi-subsidie ontvangen voor haar werk aan precisiestudies van zware 'beauty'-deeltjes. Deze studies kunnen bijdragen aan het oplossen van het raadsel van de missende antimaterie in het heelal. Vos hoopt aanwijzingen te vinden voor tot dusver onbekende nieuwe deeltjes en krachten die kunnen verklaren waarom het heelal uit materie bestaat, terwijl antimaterie afwezig is.

Met de Vidi-subsidie gaat zij het uiteenvallen van zware zogenoemde beauty-deeltjes extreem precies bestuderen. Dit doet ze door meetgegevens van het LHCb-experiment op de deeltjesversneller van CERN in Geneve te combineren met verbeterde en nieuwe theoretische berekeningen. Tussen theoretische berekeningen en experimentele waarnemingen van het uiteenvallen van beauty-deeltjes bestaan nog onverklaarbare verschillen. Dat kunnen tekenen zijn van nieuwe deeltjes, maar om daar zeker van te zijn is meer onderzoek nodig. Vos gaat dit doen in nauwe samenwerking met experimenteel natuurkundigen van het LHCb-experiment, om zo het maximale uit de beschikbare en toekomstige data te halen.

Vos: "Ik ben ontzettend dankbaar voor deze kans. Met deze beurs kan ik mijn eigen onderzoeksgroep opzetten op het raakvlak tussen theorie en experiment. Ik kan niet wachten om te beginnen en met mijn team meer te leren over de materie om ons heen."

Vos is verbonden aan de Gravitational Waves and Fundamental Physics-groep van de Universiteit Maastricht, het LHCb-experiment op CERN en aan de LHCb- en theorie-groep van Nikhef, het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica.

(Bron: Nikhef)

Keri Vos

Lobbyisten

Politicoloog Iskander de Bruycker wil onderzoeken of beleidsmakers openstaan voor álle lobbyisten, ongeacht hun sociale achtergrond. “Hoewel het ideaal zou zijn als beleidsmakers in contact staan met lobbyisten van diverse sociaal-demografische profielen, verwacht ik dat er een voorkeur is voor lobbyisten die op hen lijken qua leeftijd, gender en etniciteit”, verduidelijkt De Bruycker.

Binnen de Europese beleidscontext zal zijn ACCESS4ALL-project deze verwachting testen met behulp van bureauonderzoek, focusgroepen, grootschalige enquêtes en vignetexperimenten. “Dankzij de VIDI-beurs kan ik twee promovendi aannemen die hun proefschrift zullen schrijven op basis van het project. Samen zullen we strategieën ontwikkelen om de toegang tot Europese beleidsmakers in de praktijk inclusiever te maken. De VIDI-beurs opent voor mij de deuren naar een veelbelovend en ambitieus onderzoeksproject.”

Iskander