Universiteiten van Nederland presenteren platform voor Leven Lang Ontwikkelen

Of je nu de wereld wilt verbeteren, of je kansen op de arbeidsmarkt, je kunt je blijven ontwikkelen aan de universiteit. Vandaag lanceeert de Universiteit Maastricht samen met dertien andere Nederlandse universiteiten universitairdoorleren.nl, een platform dat online opleidingen beter zichtbaar maakt voor wie wil doorleren aan de universiteit

De groeiende vraag naar Leven Lang Ontwikkelen (LLO) is een logisch gevolg van de snel veranderde beroepen en meer flexibele loopbanen. "Leren stopt niet na het behalen van een diploma. De arbeidsmarkt verandert continu en vraagt steeds weer om nieuwe kennis en vaardigheden. Helemaal door de grote transities waar we als samenleving voor staan," licht Prof. dr. Rianne Letschert, Collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht (UM) toe. "De UM wil met haar bestaand aanbod het belang van ‘leven lang leren’ benadrukken en tegelijkertijd haar aanbod op dat terrein verder ontwikkelen. Deelname aan de LLO catalogus is daar een mooie stap in. Het verlaagt drempels: voor onze alumni, voor andere professionals en ook voor onze eigen medewerkers."

Peter Duisenberg, voorzitter van Vereniging Universiteiten van Nederland geeft ook aan dat ons werkend leven en de arbeidsmarkt sterk veranderd zijn: “We realiseren ons steeds meer dat het belangrijk is om je te blijven ontwikkelen. Opleiden stopt niet meer bij de startkwalificatie. Met universitairdoorleren.nl maken we ons academisch onderwijs toegankelijk voor wie zich een leven lang wil ontwikkelen. Daarnaast voorziet dit portaal, volgens Duisenberg, aan een groeiende behoefte aan nieuwe kennis en vaardigheden voor het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken, zoals rond de energietransitie, digitalisering en infectieziekte bestrijding.

- de tekst gaat verder onder de video -

Ruim 1.400 modules

De veertien universiteiten bieden op dit moment samen 1.423 modules aan, in een enorme variëteit wat betreft inhoud, lengte en opbouw. Je kunt eendaagse workshops volgen, maar ook een complete masteropleiding. In overleg met bedrijven en maatschappelijke organisaties worden steeds weer nieuwe modules ontwikkeld, die aansluiten bij de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door het universitaire aanbod ontstaat er bovendien een wisselwerking met de samenleving, doordat deelnemers praktische inzichten overbrengen aan wetenschappelijke docenten.

Lees hier het persbericht van de Universiteiten van Nederland.