Gezamenlijke inspanning leidt tot een nieuwe Research Data Management service

Universiteit Maastricht biedt een nieuwe, veilige service die DataHub verbindt met DataverseNL

Universiteit Maastricht en Maastricht UMC+ stimuleren Open Science en ondersteunen gebruik van FAIR onderzoeksdata. DataHub en Universiteitsbibliotheek Maastricht bieden opslagoplossingen en onderzoeksdatamanagementdiensten die deze ambitie ondersteunen. Beiden werken volgens de FAIR-principes en helpen om gegevens vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (FAIR) te maken.

Gezamenlijke inspanning leidt tot een nieuwe Research Data Management service

Door een gezamenlijke inspanning van DataHub en de Universiteitsbibliotheek hebben onderzoekers die gebruik maken van de DataHub-opslagdiensten nu de mogelijkheid om via DataverseNL een dataset open te stellen. Vanaf nu kun je met één druk op de knop (delen van) een dataset van DataHub naar DataverseNL kopiëren. Inclusief de beschrijvende metadata van die dataset.

De gegevens kunnen dan Open Access of met beperkingen worden gepubliceerd (bijv. toegang op verzoek). Elke dataset die je kopieert naar DataverseNL wordt gecontroleerd door een datasteward van de Universiteitsbibliotheek voordat de dataset wordt gepubliceerd. Deze stap in het proces minimaliseert het risico op het publiceren van gevoelige data en verhoogt de kwaliteit van de beschrijvende metadata van de dataset.

Met deze nieuwe dienst kunnen onderzoekers van zowel de Universiteit Maastricht als Maastricht UMC+ voldoen aan de eisen van financiers en uitgevers om data openbaar te maken.

Lees het volledige artikel (EN) en leer hoe je van start gaat.

• Pure en bijbehorende services, zoals UM Onderzoekspublicaties, zijn volledig vernieuwd. Pure was door de cyber attack wekenlang niet beschikbaar, maar is sinds maandag 17 februari weer online. Tijdens de downtime zijn de voorbereidingen doorgegaan, waardoor de eerder geplande migratie zonder extra...