Bouw 'clean room' ETpathfinder gestart

De eerste fase van de bouw van ETpathfinder is afgelopen zomer afgerond met het storten van de hightech betonvloer. Nu het beton droog is, is het project de tweede fase ingegaan: het bouwen van de cleanroom.

Deze timelapse video van juli tot december legt de voortgang vast van ETpathfinder aan de Faculty of Science and Engineering van de Universiteit Maastricht, evenals de start van de bouw van de cleanroom. De vloer is zo ontworpen dat de toekomstige laserinterferometeropstelling zo min mogelijk wordt beïnvloed door trillingen uit de omgeving.

ETpathfinder wordt een proeftuin voor nieuwe en betere technologieën voor gravitatiegolfdetectoren. De naam verwijst naar de Einstein Telescope: het toekomstige observatorium voor zwaartekrachtgolven dat deze nieuwe en verbeterde technologieën voor het eerst zal toepassen. Hoewel ETpathfinder zich voornamelijk bezig houdt met technologie voor het detecteren van zwaartekrachtgolven, zal ETpathfinder ook nieuwe kennis en technologieën opleveren die veel breder kunnen worden toegepast.

Gravitational Waves and Fundamental Physics

De recente ontdekkingen van gravitatiegolven door LIGO / Virgo-interferometers en het Higgs-deeltje door LHC hebben ons meer geleerd over de interne werking van het universum dan enige andere wetenschappelijke ontdekking in de voorgaande decennia. Toch kwamen er meer vragen naar boven dan waarop we antwoorden kregen. Onderzoek bij GWFP is gericht op het vinden van antwoorden op die fundamentele vragen.

Go to the website of the Gravitational Waves and Fundamental Physics research department