Anita Jansen lid KNAW

De KNAW heeft prof. dr. Anita Jansen, hoogleraar experimentele klinische psychologie en decaan van de Faculty of Psychology and Neuroscience, gekozen als lid. Leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines. Zij worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt ruim 500 leden die voor het leven zijn benoemd. Op donderdag 8 juni wordt prof. dr. Anita Jansen geïnstalleerd.

Anita Jansen (1960) is een experimenteel klinisch psycholoog die baanbrekend onderzoek doet naar eetstoornissen zoals anorexia, boulimia en obesitas. Jansen ontdekte bijvoorbeeld met haar team dat mensen met een eetstoornis een realistischer beeld van hun lichaam hebben dan gezonde mensen en dat eetgedrag grotendeels aangeleerd is. Dat gaat tegen de heersende ideeën in. Dit en ander werk van Jansen vormt de basis voor nieuwe behandelingen van eetstoornissen en obesitas. Jansen schreef een aantal populaire boeken en begeeft zich regelmatig in het publieke debat.

De KNAW is het forum, de stem en het geweten van de wetenschap in Nederland. Haar instituten behoren met hun onderzoek en hun collecties tot de (inter)nationale top. Aan de basis van al haar activiteiten ligt de overtuiging dat kennis en creativiteit de belangrijkste grondstoffen zijn voor welzijn en welvaart.

Anita Jansen: “Het is een hele eer om bij het genootschap van excellente wetenschappers te mogen horen. Psychologie is een prachtige en spannende wetenschap. We bestuderen menselijk gedrag, dus dat gaat over vrijwel alles. Ik zie het dan ook als een uitgelezen kans om psychologische kennis te vertalen naar maatschappij en samenleving. Want laten we wel wezen, dat gebeurt nog veel te weinig – en we hebben zo’n hoop te vertellen.”

Rector prof. dr. Rianne Letschert is bijzonder trots op Anita Jansen en de overige zeventien KNAW-leden binnen de UM: “Het is belangrijk dat wij als universiteit deel uitmaken van vooraanstaande wetenschappelijke gremia als de KNAW. Daarmee laten we zien dat onderzoek aan de UM tot de (inter)nationale top behoort.”