Blog van de decaan aflevering 15: opening van de bestuurskamer en de alumniwand. En: help mee om een naam te geven aan onze onderwijsgroepskamers!

door: in Rechtsgeleerdheid
Presentatie_bestuurskamer_ontwikkeling

Gisteren werden onze Bestuurskamer, gerestyled naar een ontwerp van Margarita Gaier, en de Alumniwand feestelijk geopend. Binnenkort zullen onze onderwijsgroepskamers van een naam worden voorzien: iedereen wordt gevraagd om mee te helpen bij de keuze van de namen.

Kamer 1019 is een belangrijke ruimte in ons gebouw. De Bestuurskamer wordt intensief gebruikt voor vergaderingen, presentaties, sollicitatiegesprekken, bezoeken van visitatiecommissies, onderwijs en meer. Het is ook de meest representatieve ruimte die we in de faculteit hebben. De inrichting van de kamer was echter al lang dezelfde. Die inrichting straalde niet uit wat we als faculteit willen zijn: een diverse en creatieve gemeenschap. De zware tafel en stoelen en de portretten van vier oude mannen aan de muur deden eerder denken aan een club van mannelijke sigarenrokers dan aan de ontvangstruimte een jonge en innovatieve faculteit. Daarom is aan interieurontwerpster Margarita Gaier gevraagd om de donkere kamer om te toveren in een lichtere uitvoering die beter past bij de faculteit. Margarita kreeg daarbij de vrije hand. Tijdens de feestelijke bijeenkomst van gisteren kon iedereen het mooie resultaat bekijken.

Presentatie_bestuurskamer_ontwikkeling

Margarita toverde de bestaande tafel om tot een eigentijdse versie en maakte vier nieuwe objecten voor aan de muur. Die objecten bestaan – zoals bij een mozaïek – uit een groot aantal kleinere onderdelen. Daarmee weerspiegelen zij het mozaïek van de faculteit: een groot aantal individuen met elk hun eigen opvattingen en ideeën die samen werken aan één gezamenlijk doel. Wie wil weten wat er met de vier portretten is gebeurd: die zijn geretourneerd aan het Bonnefantenmuseum, van wie de universiteit ze in bruikleen had.

Alumni wall blog_MLR

Het zal niemand zijn ontgaan dat aan de wand naast de Bestuurskamer inmiddels foto’s zijn opgehangen van onze afstudeerders. Deze Alumniwand zal in de loop van de komende jaren worden uitgebreid met nieuwe foto’s. De foto’s hangen overigens bewust kriskras door elkaar om te benadrukken dat alle alumni samen één alumnigroep vormen, onafhankelijk van wanneer zij afgestudeerd zijn. Bovendien blijft er zo wat te zoeken over.

room fotos_namen2_blog

Deze week wordt ook een poll gelanceerd om onze onderwijsgroepskamers een naam te geven. Onze faculteit heeft 16 onderwijsgroepskamers. Deze kamers hebben een nummer, maar geen naam. Dit draagt niet bij aan hun herkenbaarheid. Regelmatig hoor ik collega’s op de vraag ‘In welke ruimte zitten we voor die en die vergadering?’ antwoorden: ‘In die kamer in de pandjes, op de tweede naast de WC.’ Of: ‘In het aquarium’.

Dat kan beter (hoewel we het aquarium misschien maar moeten houden). Bovendien zou ons gebouw nog beter kunnen uitstralen dat het een juridische faculteit huisvest. Het Faculteitsbestuur heeft daarom besloten om de onderwijsgroepskamers van een juridisch relevante naam te voorzien. Deze naam kan verwijzen naar een bekend jurist (bijv. de Grotius-kamer), een arrest (bijv. Van Gend & Loos), een juridisch relevante plek (bijv. Straatsburg) of een juridisch begrip (de Trias Politica). Ik wil iedereen oproepen om mee te helpen bij het vernoemen van onze onderwijsruimtes.

In deze poll kun je aangeven naar welke drie namen je voorkeur uitgaat
 en kun je suggesties doen voor andere namen. Stemt allen!
Labels: