Samenwerking Universiteit Maastricht & Radboud Universiteit
De Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit gaan meer samenwerken in onderwijs en onderzoek. Doel van samenwerking: een krachtenbundeling die zorgt voor academische en maatschappelijke impact in Zuidoost-Nederland.
Er wordt gewerkt aan gezamenlijke opleidingen op het gebied van biotechnologie en technische natuurkunde, (deels) op de campus in Venlo. Ervaring is er al met gedeelde ontwikkelprogramma’s voor zorgprofessionals. Ook op het gebied van academische lerarenopleidingen werken de universiteiten samen.
Impact in de regio
Verdere samenwerking geeft extra mogelijkheden voor de studenten in de regio (onderwijs), zal kennis aantrekken en behouden dankzij sterke onderzoekssamenwerkingen (onderzoek) en innovatieve spin-offs (impact). Venlo heeft met haar centrale ligging een spilfunctie voor zowel onderwijs, onderzoek als impact.
Werk maken van de samenwerking
Tot 2027 stellen de universiteitsbesturen een investeringsbudget beschikbaar van (gezamenlijk) 1 miljoen per jaar. Het kan daarbij gaan om investeren in het verkennen of stimuleren van samenwerking, bijvoorbeeld door middel van ‘seed money’, maar ook in concrete projecten.
Ambitiedocument
Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit hebben de ambities voor hun samenwerking uitgewerkt. Het ambitiedocument 2023-2027 laat zien waar komende jaren de focus ligt en hoe de samenwerking gefaciliteerd wordt. Wat zijn, kort samengevat, de plannen?
Jaarplan 2024
Op basis van de doelen die benoemd zijn in het ambitiedocument van Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit, of voor projecten waar al een duidelijk fundament voor is gelegd, zijn acties bepaald. Die delen we in het jaarplan van 2024. Waar werken we naartoe en wanneer is het een succes?
Projecten
Leven Lang Ontwikkelen
Met een uitgebreid aanbod aan postacademisch onderwijs, vergroten we samen met de Open Universiteit onze impact in de regio bij het ontwikkelen van vernieuwend onderwijs voor professionals, dat aansluit op actuele opleidingsvragen.
Academische lerarenopleiding
Meer eerstegraads, academisch opgeleide leraren voor de klas - dat is de inzet. Dat kan onder meer door zijinstromers deels op te leiden in Nijmegen, deels in Maastricht.
Ontwikkelprogramma's voor professionals in de zorg
De Maastricht University School of Business and Economics (UMIO) en Radboud Management Academy werken met de UMC's van Nijmegen en Maastricht samen aan de ontwikkeling van leidinggevenden in de zorg.
Masteropleidingen biotechnologie en technische natuurkunde
Twee gezamenlijke, tweejarige onderzoeksmasters: een master op het terrein van biotechnologie, en een op het terrein van technische natuurkunde. Daar werken de bètafaculteiten van de Radboud Universiteit en Universiteit Maastricht aan.
Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Bij NOLAI werken leraren, schoolleiders, schoolbestuurders, lerarenopleiders, mensen uit het bedrijfsleven en wetenschappers samen om basis- en voortgezet (speciaal) onderwijs te verbeteren via AI (artificial intelligence).
Erfgoed
Voor postacademisch onderwijs op het gebied van erfgoed zijn er veel kansen tot samenwerking tussen Radboud Universiteit, Universiteit Maastricht en musea in de regio.
Wie zitten er in de stuurgroep?
De samenwerking tussen de Radboud Universiteit en de Universiteit Maastricht wordt begeleid door een stuurgroep. Die bestaat uit:
- Daniël Wigboldus, Radboud Universiteit
- Sijbrand de Jong, Radboud Universiteit
- Harm Kaal, Radboud Universiteit
- Rianne Letschert, Universiteit Maastricht
- Mariëlle Heijltjes, Universiteit Maastricht
- Harald Merckelbach, Universiteit Maastricht