Vijf NWO-beurzen voor talentvolle UM-onderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft vandaag aan drie talentvolle onderzoekers van de Universiteit Maastricht (UM) een prestigieuze subsidie toegekend. Zij ontvangen een Vidi-financiering van 800.000 euro. De laureaten kunnen met deze financiering een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en zelf een onderzoeksgroep opzetten. Daarnaast krijgen twee onderzoekers een UM-aanstelling die gefinancierd wordt vanuit de in 2018 gestarte pilot ‘Hestia - Impuls voor Vluchtelingen in de Wetenschap.’

Vidi-beurzen

De drie UM-laureaten en hun onderzoek:

Jessica Steinlechner

Dr Jessica Steinlechner, FSE: Stille spiegels om ons universum te ontdekken

Zwaartekrachtgolfdetectoren lijken op telescopen, maar worden gebruikt om donkere objecten zoals zwarte gaten te bekijken in plaats van bijvoorbeeld sterren. Warmtetrillingen van de detectorspiegels verbergen de signalen die wetenschappers willen zien. Jessica Steinlechner zal nieuwe coatings ontwikkelen om deze trillingen te verminderen, en zo de kans op spannende nieuwe ontdekkingen vergroten.

Lees ook dit interview met Jessica voor meer informatie over haar onderzoek.

Dr Peiran Jiao, SBE: Uw geheugen kan kostbaar zijn

Denkt u bij het nemen van financiële beslissingen aan uw investeringsportefeuille, recente beleidswijzigingen of het financiële nieuws? Hoewel we er vaak op terugvallen, is ons geheugen geen betrouwbare bron van informatie. Dit project onderzoekt hoe ons zelfbeeld het geheugen vervormt en zo tot slechtere financiële beslissingen leidt.

Prof. Hilde Verbeek, AWO: Vitamine G - groene zorgboerderijen als omgeving om het welzijn van verpleeghuisbewoners te verbeteren

De omgeving vormt ons gedrag, maar hoe werkt dat voor verpleeghuisbewoners met dementie? Zorgboerderijen bieden een radicaal andere omgeving en lijken hiermee het dagelijks leven van bewoners te veranderen. Hilde Verbeek bestudeert het functioneren en welzijn van bewoners in zorgboerderijen en reguliere verpleeghuiszorg om effectieve omgevingselementen te identificeren.

Hestia-financiering

Dr. Lilian Tsourdi (projectleider) en Nasrat Sayed MSc, LAW: External Financial Governance - Migration Management and Solidarity with Non-EU Countries through EU Funding

Hoewel EU-subsidies steeds meer gebruikt worden om doelstellingen van migratiebeheer in niet-EU-landen na te streven, blijft mondiaal gedeelde verantwoordelijkheid problematisch bij bescherming van vluchtelingen. Huidig project analyseert door een combinatie van wettelijk en empirisch onderzoek het waarom, bevordert kennis over bestuur en mondiaal gedeelde verantwoordelijkheid en formuleert hervormende wetsvoorstellen.

Dr. Vigjilenca Abazi (projectleider) en Arif Aksu MSc, LAW: Whistleblowing as Private Law Enforcement - Strengthening Public Health, Privacy and Anticorruption

Klokkenluiden biedt een hoognodig instrument om verantwoording af te leggen. Om de positie van de rechtsorde in de samenleving te versterken, kunnen we niet langer alleen vertrouwen op de bestaande institutionele controlemechanismen. Dit project bevordert de kennis over hoe klokkenluiden kan worden gebruikt om de rechtshandhaving op het gebied van volksgezondheid, privacybescherming en corruptiebestrijding te bevorderen.

Over Vidi

Met een Vidi-beurs kunnen onderzoekers tot 5 jaar onderzoek doen. De Vidi-beurzen worden jaarlijks door NWO toegekend. In totaal dienden in deze Vidi-ronde 402 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn er nu 78 gehonoreerd. Vidi maakt, samen met Veni en Vici, onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Over Hestia

Via dit programma kunnen projectleiders of hoofdaanvragers van een reeds door NWO of ZonMw gefinancierd onderzoeksproject financiering aanvragen om een vluchteling op hun project te laten meewerken. Voorwaarde is dat de onderzoeker een academische achtergrond heeft (niveau master of PhD) en maximaal 18 maanden fulltime of 24 maanden in deeltijd wordt aangesteld. Het programma is ontwikkeld in samenspraak met De Jonge Akademie, de KNAW en Stichting voor Vluchtelingstudenten UAF. In totaal werden 47 ontvankelijke onderzoeksvoorstellen ingediend. Daarvan zijn er nu tien gehonoreerd. Van de tien gevluchte wetenschappers zijn er acht mannen en twee vrouwen. Onder de projectleiders/hoofdaanvragers die zijn gehonoreerd, zijn er acht vrouwen en twee mannen. In totaal was er een budget van iets meer dan 1 miljoen euro beschikbaar voor deze ronde.