Team Rechtenfaculteit Maastricht tweemaal genomineerd voor prestigieuze Reimagine Education Awards

Catalina Goanta, Gwen Noteborn en Bram Akkermans zijn, evenals het afgelopen jaar, voorgedragen voor de Wharton-QS-Stars Reimagine Education Awards 2016 (www.reimagineeducation.com). Het vorig jaar waren Goanta, Noteborn en Akkermans genomineerd vanwege hun inspanningen voor de toepassing van wearables tijdens colleges rechtsgeleerdheid. Dit jaar hebben twee van hun projecten de prestigieuze shortlist gehaald: “Implementing Wearables in the Classroom: Making IT Real” en “The SkillsChannel”.

wearables in class

Het Wearable Technology-project (met onder meer apparatuur als Google Glass en smartwatches, bijvoorbeeld Pebble en Apple Watch) onderzoekt de voordelen van wearable-technologie om studenten 21e-eeuwse vaardigheden bij te brengen en hen zo beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De ontwikkeling van procedurele kennis, naast de ontwikkeling van inhoudelijke kennis, is een van de belangrijkste aspecten van dit project. Door gebruik te maken van wearable-technologie, zoals Apple Watch en Google Glass, kunnen studenten procedurele kennis ontwikkelen, waarmee ze zijn voorbereid op de veranderende behoeften van de arbeidsmarkt.

Het SkillsChannel is een YouTube-kanaal dat wordt gebruikt als aanvulling op het traditionele onderwijs. Het biedt studenten aanvullende informatie, instructie en training rond zaken met betrekking tot hun vaardigheidscursussen. Dit materiaal kan ook bestaan uit vlogs over onderzoeksvaardigheden, over juridische vraagstukken en over kansen op de arbeidsmarkt, zoals professioneel gedrag of bepaalde 21e-eeuwse vaardigheden die studenten moeten helpen om eerder in aanmerking te komen voor een baan.

De Wharton-QS-Stars Reimagine Education Award is een internationale wedstrijd waarbij innovatie in het hoger onderwijs centraal staat en wordt ook wel “de Oscar voor onderwijsvernieuwers” genoemd.  Zowel de drie finalisten in elke categorie als de uiteindelijke winnaar, die een geldbedrag van 50.000 dollar ontvangt, worden bekendgemaakt tijdens de Wharton-QS-Stars Reimagine Education Awards & Conference 2016, die op 4 en 5 december a.s. wordt gehouden in Philadelphia. Dan presenteert het team zijn projecten aan een internationale jury, bestaande uit sectordeskundigen, toponderzoekers op het gebied van onderwijsvernieuwing en vertegenwoordigers van de Wharton School.

Er werden ruim 500 afgeronde, uitstekende projecten ingediend om in aanmerking te komen voor nominatie; de Maastrichtse inzendingen staan nu dus op de shortlist. Daarom is het team gevraagd zijn projecten te presenteren tijdens de Reimagine Education-conferentie voor een publiek van academici, universiteitsbestuurders, EdTech-ondernemers en durfkapitaalverstrekkers (onder wie William Rankin, Director of Learning bij Apple, Rob Curtin, Director of Higher Education bij Microsoft en Jonathan Rochelle, Director of Product Management bij Google).

Meer informatie: catalina.goanta@maastrichtuniversity.nl, gcm.noteborn@maastrichtuniversity.nl en b.akkermans@maastrichtuniversity.nl of kijk op www.educationrevolution.nl (binnenkort online).