UM Star Lectures 2024: Terugblik

Op 14 maart 2024 genoten meer dan 600 UM alumni verspreid over Europa tegelijkertijd genoten van inspirerende lezingen. Maar het was meer dan alleen dat: onder het genot van drankjes en hapjes werd er druk bijgepraat met oude studiegenoten en werden nieuwe connecties gelegd. We willen iedereen bedanken voor hun deelname aan de Star Lectures 2024; we hebben er enorm van genoten! En uit de enquête blijkt dat jullie dat ook deden, met een indrukwekkende gemiddelde beoordeling van 8.8!

De achtste editie van ons programma behandelde een breed scala aan onderwerpen, variërend van klimaatverandering tot marketing, en van gezondheid en voeding tot AI. Maastricht University, bruisend van kennis en innovatieve ideeën, had veel plezier in het delen van deze inzichten met jullie. Dankzij de bijdrage van onze diverse sprekers van alle faculteiten hebben we een programma samengesteld dat voor iedereen interessant was.

Online toegang: betrokkenheid van alumni wereldwijd

Dit jaar hadden deelnemers voor het eerst de mogelijkheid om vanuit hun eigen huis deel te nemen aan de lezingen. De lezing in Maastricht, gegeven door Prof. Dr. Rob Markus, werd live gestreamd, waardoor onze alumni wereldwijd konden deelnemen aan het evenement. Het bleek een doorslaand succes, met meer dan 100 mensen die zich inschreven voor deze online ervaring!

UMSL 2024 Maastricht

€3.905,- voor het Gelijke Kansen Programma

Dit jaar werd een nominale bijdrage voor het evenement geïntroduceerd: €5 per persoon. Alle opbrengsten, in totaal €3905, werden gedoneerd aan het nieuwe Gelijke Kansen Programma van Universiteitsfonds Limburg. Dit initiatief is gericht op het ondersteunen van kansarme jongeren in onze regio en het bevorderen van gelijkheid binnen UM-projecten. Camiel, onze Alumni Officer, had de eer om namens alle alumni een cheque te overhandigen aan het Universiteitsfonds Limburg. Nieuwsgierig naar de besteding van dit bedrag? Lees meer.

12 Steden, 12 sprekers, 12 onderwerpen

Nu we terugkijken op het succes van de UM Star Lectures die gelijktijdig in 12 verschillende steden werden gehouden, willen we onze oprechte dank uitspreken aan alle professoren die hun expertise en inzichten hebben bijgedragen om dit evenement mogelijk te maken. De uiteenlopende onderwerpen die tijdens deze lezingen aan bod kwamen, boden de aanwezigen onschatbare kennis en perspectieven op verschillende onderwerpen.

Kunstmatige intelligentie (AI)

Eén thema sprong er duidelijk uit: Kunstmatige Intelligentie (AI). Gedurende de avond betraden vijf hoogleraren het podium, elk met een boeiend verhaal over het transformerende potentieel van AI. Prof. Dr. Mark Levels, in Amsterdam, ging in op de impact van AI op de toekomst van werk, wat leidde tot levendige discussies over de maatschappelijke implicaties. In Berlijn onderzocht Prof. Dr. Carla Haelermans de rol van AI in het onderwijs, waarbij ze pleitte voor inclusieve strategieën om kloven te overbruggen.

In Frankfurt verkende Prof. Dr. Sally Wyatt de onzichtbare aspecten van de invloed van AI en wierp licht op de mysterieuze diepten ervan, terwijl Prof. Dr. Ir. Andre Dekker in Londen de toepassing van AI in de gezondheidszorg voor zich zag en een blik wierp op een toekomst waarin technologie levens verandert. En natuurlijk Prof. Dr. Gijs van Dijck in München, die de haalbaarheid en ethische implicaties van het gebruik van AI als gerechtelijk instrument onderzocht, en inzicht gaf in het snijvlak van recht en technologie.

Geestelijke gezondheid

Temidden van de opwinding over AI kwamen ook andere thema's aan bod, elk met hun eigen verhaal van ontdekking en inzicht. Geestelijke gezondheid stond centraal. In Maastricht verdiepte Prof. Dr. Rob Markus zich in de ingewikkelde wisselwerking tussen stress, genen en welzijn, terwijl Prof. Dr. Ute Hülsheger in Keulen licht wierp op de delicate balans die nodig is op de werkplek.

Prof. Dr. Angelique de Rijk sloot zich aan bij het gesprek in Den Haag en presenteerde haar onderwerp 'Burnout voorkomen? Neem een trampoline!', waarin ze inzichten deelde over het behouden van veerkracht en het voorkomen van burn-out op de werkvloer. In Zürich deelde Prof. Dr. Edward Huizenga zijn wijsheid over het effectief omgaan met verandering, waarbij hij het belang van strategie, gedrag en communicatie benadrukte.

Juridische en maatschappelijke kwesties

Juridische en maatschappelijke kwesties vonden hun stem tijdens deze Star Lectures. Naast de lezing van Prof. Dr. Gijs van Dijck (over AI als gerechtelijk instrument), was er Prof. Dr. Thomas Conzelmann in Brussel die navigeerde door de complexiteit van juridische hervormingen en hoop bood in onzekere tijden.

Consumentengedrag en voeding

En laten we de intrigerende discussies over consumentengedrag en voeding niet vergeten. In Düsseldorf ontrafelde Prof. Dr. Caroline Goukens de lagen van de menselijke besluitvorming en onthulde de verborgen krachten die onze keuzes bepalen, terwijl Prof. Dr. Remco Havermans in Eindhoven de mythes rond voedselverslaving ontkrachtte en de weg vrijmaakte voor een gezondere, beter geïnformeerde toekomst.

Elke lezing bood de aanwezigen een unieke kans om zich te verdiepen in nieuwe onderzoeksonderwerpen en oplossingen te verkennen voor complexe maatschappelijke uitdagingen. We zijn onze vooraanstaande sprekers enorm dankbaar voor hun bijdragen en kijken uit naar toekomstige samenwerkingen.

Save the Date: UM Star Lectures 2025

Noteer alvast je agenda: 13 maart 2025. Dat is de datum voor de UM Star Lectures van volgend jaar. Na een succesvolle editie in 2024 kijken we uit naar een nog betere in 2025. Zet het dus alvast in je agenda, en we hopen je volgend jaar weer te zien, met een andere intrigerende professor en een ander boeiend onderwerp!

UM Star Lectures 2025
Noteer in je agenda