Prof Dr R. van der Velden
Rolf van der Velden (1955) is emeritus hoogleraar aan het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Hij studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over 'Sociale herkomst en schoolsucces'. Hij is research fellow aan de Graduate School of Business and Economics (GSBE) van de Universiteit Maastricht en fellow van het Amsterdam Centre for Learning Analytics (ACLA).
In de jaren '90 initieerde, ontwikkelde en coördineerde hij de jaarlijkse enquêtes onder schoolverlaters en afgestudeerden in Nederland: de WO-Monitor, de HBO-Monitor en de VO/MBO-Monitor. Deze surveys worden nog steeds uitgevoerd. Hij was betrokken bij verschillende internationale surveys onder afgestudeerden als nationaal coördinator (CHEERS), internationaal coördinator (REFLEX) of adviseur (HEGESCO). Deze surveys hebben geresulteerd in de huidige EUROGRADUATE survey. Hij coördineerde een groot internationaal project over het perspectief van werkgevers op de werving van hoger opgeleiden en was een van de coördinatoren in de eerste cyclus van het internationale PIAAC-onderzoek naar geletterdheid en rekenvaardigheden van volwassenen in 2012. In 2015 nam hij het initiatief voor de ontwikkeling en coördinatie van de grootste onderwijsdatabase in Nederland, het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Hierin worden gegevens over onderwijscarrières, toetsgegevens, schoolinformatie en huishoudgegevens over alle leerlingen in Nederland bijeengebracht. Hij ontwikkelde ook een unieke database die onderwijscohortgegevens uit de jaren '70, '80 en '90 koppelt aan informatie over de kinderen van de oorspronkelijke respondenten in het Intergenerational Transmission of Skills (ITS) project.
Hij heeft vele artikelen gepubliceerd in internationale tijdschriften zoals Plos One, European Sociological Review, Journal of Marriage and Family, European Societies, Journal of Research on Educational Effectivenes, Studies in Higher Education, Labour Economics, Economics of Education Review, and Oxford Economic Papers. Hij ontving diverse prijzen als erkenning voor de wetenschappelijke en beleidsmatige relevantie van zijn werk. Zijn huidig onderzoek richt zich op de intergenerationele overdracht van vaardigheden, de ratrace in het onderwijs, de kenniseconomie en de vraag naar 21e-eeuwse vaardigheden, mismatch op de arbeidsmarkt en het verwerven en verlies van vaardigheden gedurende de levensloop.
Loopbaan
Opleiding:
Ph.D. Sociologie (doctoraat), Universiteit van Amsterdam, 1991 (Sociale herkomst en schoolsucces), Promotoren: prof. dr. G.W. Meijnen en prof. dr. B.P.M. Creemers, co-promotor: dr. A. Boomsma)
Master Sociologie (doctoraal), specialisatie: onderwijssociologie, Rijksuniversiteit Groningen, 1983 (Scriptie: Het leerlingenwezen, een onderwijsinstelling of een arbeidsmarktinstrument?
Werkervaring:
2022-heden: Emeritus hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), Universiteit Maastricht
2015-2021: Coördinator van het Nationaal Cohortonderzoek (NCO) voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
2013-2020: Directeur bij het ROA, Universiteit Maastricht
2005-2022: Hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan bij het ROA, Universiteit Maastricht
1990-2022: Programmaleider Onderwijs en Transitie naar werk bij ROA, Universiteit Maastricht
1986-1990: Hoofd van de afdeling Arbeidsmarktonderzoek van het Instituut voor Onderwijsonderzoek (GION), Rijksuniversiteit Groningen
1983-1986: Onderzoeker bij het GION, Rijksuniversiteit Groningen
1976-1983: Student-assistent bij de afdeling Sociologie en het GION, Rijksuniversiteit Groningen
Bestanden
-
CV Rolf version July 21 2025.pdf (1012.88 kB, PDF) <p>Full cv</p>