Onderzoek ITEM grenseffectenrapportage 2017 - oproep

Het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility / ITEM voert onderzoek uit naar actuele transnationale en grensoverschrijdende problematieken. Een van de kernactiviteiten is het onderzoeken van de effecten van bestaande en toekomstige wet- en regelgeving in de grensregio door middel van de jaarlijkse ITEM Grenseffectenrapportage. Er is een gebrek aan informatie aangaande de (verwachte) effecten van nationaal en EU beleid en wetgeving op grensregio’s. De jaarlijkse Grenseffectenrapportage van ITEM zal de effecten aan het licht brengen.

ITEM Grenseffectenrapportage Enquete

In 2016 heeft dit geresulteerd in de eerste ITEM Grenseffectenrapportage. De resultaten van de rapportage uit 2016 leest u hier.

ITEM maakt elk jaar opnieuw een selectie van de belangrijkste onderwerpen die het meest geschikt zijn voor onderzoek en nauwkeurige analyse, op basis van input van belanghebbenden. De input van belanghebbenden wordt via een enquête verzameld, die nu online staat. Mis de kans niet om uw dossier suggestie gerelateerd aan wet- en regelgeving op Europees, nationaal en regionaal niveau bij ITEM in te dienen!

Dossier suggesties kunnen tot en met 25 januari 2017 aangeleverd worden door middel van de volgende link: https://maastrichtuniversity.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_6DVEZat1mBsR2sZ

De enquête beslaat slechts de eerste fase van de ITEM Grenseffectenrapportage 2017. In de tweede fase wordt door ITEM een definitieve shortlist van dossiers vastgesteld. Fase drie omvat vervolgens het essentiële onderzoek van de verschillende dossiers uitgevoerd door de verschillende ITEM wetenschappers en experts. In de afsluitende fase worden de resultaten gepubliceerd en verspreid.

Grenseffectenrapportage 2017
Enquête

• Lilian Tsourdi, universitair hoofddocent Internationaal en Europees Recht, onderzoekt hoe zowel de opzet als de uitvoering van de EU-immigratie- en asielwetgeving kan worden verbeterd. Hoe zijn we tot deze disfunctionele status quo gekomen?

• De consultatieronde over de komende ITEM grenseffectenbeoordeling 2023 gaat hierbij van start! Grijp uw kans om uw ervaring te delen met ITEM! Dossier suggesties kunnen t/m 26 februari 2023 aangedragen worden.

• Grensoverschrijdend ondernemen in de Euregio Maas-Rijn (EMR), dat wil zeggen ondernemen in het grensgebied tussen België, Nederland en Duitsland, biedt veel kansen. Maar wat zijn de algemene vereisten voor het starten als bedrijf in de verschillende landen? Waar moet ik op letten als ondernemer? Dit...