Drs Anna Elffers (A.)

Expertises

Hoe belangrijk is publiek voor kunst & cultuur?

Is publiek vooral nodig om de eigen inkomsten te verhogen?

Of zijn er ook andere doelstellingen in het spel?

Voor organisaties die actief zijn in de culturele sector is het belangrijk om inzicht te hebben in hun publiek: wie participeren er op welke manier, waarom doen ze dat, wat waarderen ze, wat missen ze? Kennis daarover helpt bij het vormen van een heldere visie op de rol van publiek en bij het uitzetten van een effectieve publieksstrategie. Niet alleen om meer of diverser publiek te bereiken, maar ook om de impact op publiek zo groot mogelijk te maken.

Inzicht in de samenstelling en beleving van publiek is niet alleen cruciaal voor marketeers, maar juist ook voor educatoren, directeuren, programmeurs, fondsenwervers, curatoren, producenten, beleidsmakers en kunstenaars.

Ik help cultuuraanbieders bij het krijgen van inzicht in hun belangrijkste doelgroepen en het formuleren van strategieën en doe onderzoek naar de impact van die strategieën op publiek.

 

Loopbaan

Ik ben in 1999 afgestudeerd in de Cultuursociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens heb ik nog een jaar Arts Administration gestudeerd aan de Golden Gate University in San Francisco. Sinds 2000 ben ik werkzaam in de culturele sector. Ik werkte tot 2006 als vaste medewerker van Onderzoeksbureau Letty Ranshuysen. Daarnaast werkte ik bij Theater Lantaren/Venster in Rotterdam, het Rozentheater in Amsterdam en het Amsterdams Uitburo. Vanaf september 2007 werk ik als part-time docent aan de Universiteit Maastricht en doe ik onderzoeks- en adviesopdrachten voor diverse culturele opdrachtgevers in Nederland.