Neon Night Run - Kleurrijk lint van hardlopers

Veel beter hadden de organisatoren van de Neon Night Run het niet kunnen treffen: de strakblauwe lucht met een licht briesje heeft deze 8 mei niet alleen zo’n 150 hardlopers naar het evenement gelokt, maar staat ook garant voor een supergezellige barbecue na afloop. Dat betekent een mooie bijdrage voor de MF Foundation, het goede doel dat het International Student Network (ISN) dit jaar heeft uitgekozen.

Op het grasveld bij het International Guesthouse staat even na zes uur een rij voor de tafel waar deelnemers zich kunnen laten ‘facepainten’. De meesten houden het bescheiden met een paar streepjes of een zonnetje op de wangen. Wel in knallende neonkleuren uiteraard, want dat hoort nu eenmaal bij deze jaarlijkse goeden doelenrace. Een rondje over het grasveld leert dat de deelnemers een zeer internationaal gezelschap vormen: behalve Nederlands klinkt er onder meer Engels, Spaans, Italiaans, Chinees en Frans.

Studenten Jana Moritz en Devan Burke zitten in afwachting van de start nog even lekker in het gras. Ze rennen vaker samen en besloten zich in te schrijven toen ze het evenement op Facebook zagen. “Vijf kilometer is met deze warmte nog net te doen, maar hopelijk hebben we wel wat schaduw onderweg”, zegt Jana. Het gaat de twee sporters vooral om het meedoen en de barbecue achteraf. Dat ze zowel met hun inschrijfgeld van 7 euro als met de opbrengst van de barbecue het goede doel steunen, wisten ze niet. “Dat maakt het alleen nog maar beter”, meent de Amerikaanse Devan.

ISN kiest elk jaar een andere bestemming voor de inkomsten van de Neon Night Run. Nu dus de MF Foundation, die zich richt op meerdere goede doelen, variërend van steun aan mensen die geestelijk en/of fysiek worden uitgedaagd tot het verstrekken van financiële bijdragen aan organisaties als het Wereld Natuur Fonds. “Er zijn veel internationale studenten die zich daarvoor willen inzetten”, weet ISN-voorzitter Pepijn Poels. “Maar deze run is niet alleen voor hen, ook inwoners van Maastricht kunnen meelopen. Bovendien hebben we de bewoners van het Guesthouse en de leden van de voetbalvereniging uitgenodigd voor de barbecue. Een sportevenement als dit brengt allerlei verschillende mensen bij elkaar.

Dat blijkt, want tussen de uitgelaten studenten, die zich laten opzwepen door de enthousiaste dj, staat Belinda van Kesteren uit Maastricht, die zelf een studerende dochter heeft. Ze hoorde via via van de Neon Night Run. Het goede doel gaf haar een extra zetje om mee te doen. “Ik ren vaker, maar deze jonge honden hou ik niet bij.” Net als Belinda zelf wil beginnen met een warming-up, klimmen zes meiden van sportschool MAC op het podium. Even later staat het grasveld vol met springende, squattende en dansende sporters. “Jullie mogen helemaal los”, roept instructrice Janice aan het eind van de warming-up. “Een moshpit, twerken, alles kan.”

Even na zevenen barst de run dan echt los. Een kleurrijk lint van hardlopers begint aan het rondje van 5 kilometer door de buitenwijken van de stad. Een buurtbewoner die zijn hond uitlaat, heeft een heel eigen reden om het evenement positief te beoordelen. “Allemaal lekkere wijven”, roept hij zijn buurman toe.