Wetenschap is geen monopolie van Universiteiten

Voor wetenschap gebeurt niet alleen via de universiteit, betoogde Marjolein van Asselt, vertrekkend hoogleraar Risk Governance bij de Universiteit Maastricht, tijdens haar afscheidscollege. Ze legde uit wetenschappers zich ook bij andere instituten dan universiteiten kunnen thuisvoelen en plaatste enkele kritische noten. “De universiteit biedt geen garantie voor goede wetenschap.”

Lees meer in Science Guide

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’

• In een korte podcast van BNR Nieuwsradio gaat UM-historicus Raf de Bont in op de vraag of met alle bemoeienis van de mens een 'echt wild dier' nog wel bestaat.  En of we nog wel kunnen spreken van wilde natuur als er nergens op aarde meer een plekje is dat niet door ons is beïnvloed.

• De positie van premier Rutte in Europa is best wel sterk", ziet EU-expert Mathieu Segers, hoogleraar Europese Geschiedenis aan de Universiteit Maastricht.