De Master Open Dag: relaxed, positief en informatief

Tijdens de open dag van afgelopen zaterdag kwamen 1390 aankomende masterstudenten sfeer proeven en zich een beeld vormen van de opleidingen en het probleemgestuurd onderwijs aan de Universiteit Maastricht. Volgens de organisatie verliep de dag “relaxed, probleemloos en in een goede sfeer”. Ook de meeste deelnemers waren tevreden: zij gaven de dag een dikke acht.

“De sfeer was goed en relaxed. Heel positief dus”, zo vat een van de coördinatoren, Michiel Piefer, de dag samen. “Vooral in de ochtend was er een grote toeloop. Veel deelnemers hadden hun ouders meegenomen. Meer dan gebruikelijk.” Ook opvallend: de meeste mensen waren bijzonder vrolijk gestemd. Dat kan gelegen hebben aan het zachte lenteweer, met af en toe een zonnetje en overwegend droog. En men had weinig last van de drukte rond de grote kunstbeurs Tefaf die zijn laatste dagen was ingegaan.

Veel bezoekers waren te vinden op de voormalige appelplaats en in de paviljoens van de Tapijnkazerne en aan de overkant van de Maas, bij de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. De informatiemarkten waren bijzonder in trek. “Daar stonden onze studenten en medewerkers klaar om de bezoekers te helpen bij hun studiekeuze. Veel mensen bleven een tijdje staan, waardoor het er gedurende de hele dag lekker druk was.”

- De tekst wordt vervolgd onder de foto's -

Klik op het icoontje om de hele fotoserie te bekijken.

Foto's: Nils Backes

Studeren, wonen en werken in Maastricht

In de zes faculteiten namen de studenten deel aan workshops, presentaties en diepgaande sessies over individuele programma’s. Velen maakten van de gelegenheid gebruik om de huidige masterstudenten te ontmoeten en meer te weten te komen over hun ervaring met studeren en wonen in Maastricht.

UM-medewerkers gaven informatie over toelating en registratie en er was aandacht voor loopbaanadvies. Natuurlijk waren er drankjes en snacks om de dag in een informele setting af te sluiten.

Online presentaties

Voor degenen die niet fysiek aanwezig konden zijn, werden de meeste presentaties en voorlichtingssessies ook online aangeboden. Daarvoor hadden zich 1074 mensen aangemeld. In de Tapijnkazerne vonden hybride presentaties plaats, met de mogelijkheid om vragen te stellen. Net als bij voorgaande edities was er volgens de organisatie ook voor de online presentaties veel belangstelling.

Toch gaat er niets boven fysieke aanwezigheid, zegt Michiel Piefer. “De directe ervaring van de sfeer, het persoonlijke contact, alle unieke indrukken. Daar kan geen folder, foto of website tegen op.

Feedback

De feedback was grotendeels positief en zowel voorlichtingssessies als de informele gesprekken met studenten en medewerkers werden zeer gewaardeerd. Gemiddeld gaf men de sessies een 8,6.

Bijna 300 bezoekers namen de moeite om een korte evaluatie in te vullen. Naar de mening van een van hen was “de sessie goed gestructureerd en gaf een mooi overzicht van de opleiding. Ik vond ook de combinatie van een student en een docent die samen presenteerden en reageerden op vragen erg goed, dat hielp me prima!”

Heb je vragen over de Master Open Dag?
 Stuur ons een mailtje

Voor vragen over opleidingen:
 study@maastrichtuniversity.nl

Volg ons op Instagram om op de hoogte te blijven!

Heb je de Master Open Dag gemist?

Geen nood: zet alvast de volgende Master Open Dag in je agenda: 11 november 2023. Of laat ons je op de hoogte houden.