Bijna een hattrick: team Maastricht wint zilver in nationale VAR-pleitwedstrijd 2018!

Het was bijna gelukt: driemaal op rij de prestigieuze bestuursrechtelijke VAR-pleitwedstrijd op onze naam schrijven! Het Maastrichtse pleitteam heeft op woensdag 16 mei in Groningen een prachtige tweede plaats behaald.

LAW_var2018.jpg

In een zinderende finale tegen het team van de VU Amsterdam wist masterstudent Sam Keuls de Maastrichtse eer grandioos hoog te houden. Hij werd daarbij ten volle ondersteund door zijn teamgenoten Sanne Hermans, Bas Köster, Lotte Middelhuis en Luísa Welling de Arruda. Na de finale moest de veertienkoppige jury stemmen voor eiser of verweerder. Zij waren verdeeld: het werd zes tegen acht, waardoor Maastricht nipt eindigde als tweede. Daarmee heeft het Maastrichtse pleitteam maar liefst zeven Nederlandse universiteiten achter zich gelaten. Zilver met een gouden randje!

Het team stond de afgelopen vijf maanden onder de bezielende begeleiding van mr. Ellen Hardy, docent/onderzoeker Staats- en Bestuursrecht en mr. Louise Verboeket, promovenda Staats- en Bestuursrecht. De maximale inzet werd beloond: het team eindigde na de schriftelijke voorronden (het schrijven van een beroepschrift en een verweerschrift) al op een tweede plaats. Het sterke optreden van de teamleden tijdens de twee mondelinge pleitronden zorgde ervoor dat Maastricht als eerste team een finaleplaats bemachtigde. Een ‘snelpleitwedstrijd’ volgde. De finale-teams (VU Amsterdam en Maastricht) werden elk in quarantaine geplaatst en moesten in 45 minuten een pittige casus voorbereiden over bestuursrechtelijk optreden door een burgemeester na de vondst van wiet in een pannenkoekenhuis. Het kwik liep in ‘het Kasteel’ te Groningen letterlijk en figuurlijk hoog op. Aan het einde van de middag volgde een zenuwslopende finale, waarin beide teams hun juridische standpunten naar voren moesten brengen en kritische vragen van de rechtbank onder voorzitterschap van prof. mr. Bart Jan van Ettekoven, voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, moesten pareren. De teams waren zeer aan elkaar gewaagd; de Universiteit Maastricht is dan ook heel trots op dit resultaat!