06 feb
UM Star Lecture in Londen

Big data: over aannames en mythes

Big data en haar voorstanders doen grote beloften over hoe deze data mensenlevens verbeteren – van gepersonaliseerde medicijnen, veilige en ‘slimme’ steden, doelgerichte marketing tot betere wetenschap, enzovoorts. Zulke beloften worden gestaafd door een aantal aannames over het karakter van big data, bijvoorbeeld dat data vastomlijnd zijn en voor zichzelf spreken.

Gebaseerd op big data in onderzoek, stelt professor Sally Wyatt echter dat deze aannames mythes zijn. Deze kunnen desalniettemin grote gevolgen hebben voor onderzoeksbeleid en de praktijk. In haar lezing gaat ze hier dieper op in (lezing in het Engels).

Over de spreker

sally_wyatt

Sally Wyatt is professor of Digital Cultures bij de Universiteit Maastricht en directeur van het nieuwe bachelorprogramma Digital Society, dat van start is gegaan in september 2019. Professor Wyatt is ook nationaal coördinator van het onderzoeksprogramma Digital Society, opgezet door de Verenging van Samenwerkende Nederlands Universiteiten. Ze heeft gewerkt in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, en heeft gedoceerd en bijgedragen aan onderzoeksprojecten in Canada en verschillende Europese landen. Haar boek ‘CyberGenetics: Health Genetics and New Media’ (2016, Routledge, co-auteurs Anna Harris en Susan Kelly) won de 2017 Foundation for the Sociology of Health & Illness Book Prize.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.

Meer events