Expertisecentrum Arm Hand Revalidatie

Project: Functionele kracht

Het ontwikkelen van testen en training programma’s om functionele kracht te meten én te trainen in revalidatie en thuis setting.

In het dagelijks leven ervaren kinderen met lichamelijke problemen vaak barrières om volledig deel te kunnen nemen met leeftijdgenootjes. Een van de belangrijkste oorzaken van deze barrières is een gebrek aan kracht om activiteiten uit te voeren. Dit tekort aan kracht in de armen en of benen willen we adequaat en functioneel kunnen meten en ook functioneel trainen. Functioneel wil zeggen dat we de kracht meten en trainen tijdens de activiteit zelf. We willen zowel in de revalidatie als ook thuis kunnen trainen. Hiervoor is de ADL-TTD ( activiteiten dagelijks leven test en training device) ontwikkeld. Daarnaast is ook een specifiek functioneel trainingsprogramma ontwikkeld om de kracht te trainen: TOAST-CP (taak gericht arm kracht training voor kinderen met cerebrale parese). Hiermee ondersteunen we het revalidatieproces voor de kinderen met een lichamelijke problematiek.

functionele kracht

Loopduur van het project: 3-5 jaar