Expertisecentrum Arm Hand Revalidatie

Project: BIMT voor 4-8 jarigen - ”Spelen met beide handen”

Het toetsen van de effectiviteit van een nieuw kortdurend intensief therapeutisch behandelprogramma voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar die één van beide handen minder goed kunnen inzetten.

Kinderen met een unilaterale spastische cerebrale parese kunnen één van beide handen minder goed inzetten en ervaren hierdoor problemen bij het uitvoeren van tweehandige activiteiten. Dit belemmert hen in hun zelfstandigheid en het meedoen met leeftijdsgenootjes. Onderzoek heeft aangetoond dat intensieve therapie helpt de handvaardigheid van deze kinderen te verbeteren. Omdat we weten dat 1)  in de groep van startende schoolgaande kinderen veel hulpvragen voorkomen gericht op ADL en kleutervaardigheden en 2) het spontane gebruik van de aangedane hand bij tweehandige vaardigheden afneemt vanaf de leeftijd van 8 jaar, hebben we een nieuw  kortdurend intensief therapeutisch behandelprogramma ontwikkeld voor deze groep kinderen.

Tijdens dit 8 weken durende programma oefent het kind zowel individueel als in groepsverband. Uitgangspunt is een zo groot mogelijke zelfredzaamheid. Dit wordt op een uitdagende manier en spelenderwijs gedaan, waarbij de persoonlijke hulpvragen centraal staan. We denken graag met ouders mee hoe de kinderen de geleerde vaardigheden thuis kunnen blijven toepassen. De tweehandige vaardigheid van de kinderen wordt voor, direct na en een half jaar na afloop van het behandelprogramma nauwkeurig in kaart gebracht.

ADL kind

Loopduur van het project: 2021-2025