Limburg verwelkomt eerste ICAI Lab voor ontwikkeling van kunstmatige intelligentie voor patiëntenzorg

Limburgse kennisinstellingen slaan de handen ineen met lokale partijen uit de gezondheidszorg en IT. Het eerste ICAI Lab in de regio, dat het ICAI Brightlands Smart Health Lab gaat heten, zet zich in voor doorbraken in de patiëntenzorg door het ontwikkelen en inzetten van kunstmatige intelligentie.

Met de komst van het ICAI Brightlands Smart Health Lab sluit Limburg aan bij het landelijke netwerk van ICAI Labs. ICAI Labs verbinden kennisinstellingen met maatschappelijke partijen uit onder andere de industrie en (semi-)overheid. De partners binnen een ICAI Lab bepalen vervolgens gezamenlijk de onderzoeksagenda rondom een specifieke toepassing van kunstmatige intelligentie.

Ecosysteem

Professor Andre Dekker, die samen met Dr. Rianne Fijten en Dr. Alberto Traverso de wetenschappelijke leiding over het lab heeft, ziet de samenwerking tussen alle partijen als onmisbaar voor het slagen van hun gezamenlijke toekomstvisie. Dekker: “Juist door kennis en gegevens van hele diverse partijen samen te brengen in het Brightlands-ecosysteem, kunnen we relevant onderzoek doen, echte oplossingen ontwikkelen en die in de praktijk brengen.”

Verantwoord data verbinden

Dekker en zijn team brengen expertise mee over het verantwoord delen van privacygevoelige medische gegevens. Het ICAI Brightlands Smart Health Lab bouwt daarmee voort op hun werk aan de Personal Health Train: een netwerk waarmee zorginstellingen elkaars medische gegevens kunnen gebruiken om van te leren, zonder dat de gegevens het beheer van de instelling verlaten en waarmee de privacy van patiënten blijft gewaarborgd.

Dr. Rianne Fijten: “Data is vaak een abstract concept voor onderzoekers, maar komt voort uit echte mensen. Daarom staat het zorgvuldig omgaan met privacygevoelige medische data zeer hoog in het vaandel bij ons.”

Partners binnen het ICAI Brightlands Smart Health Lab

Het ICAI Brightlands Smart Health Lab is een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool, Maastro Clinic, Maastricht UMC+, ilionx, Integraal Kankercentrum Nederland, Brightlands Institute for Smart Society, Brightlands Smart Services Campus, Brightlands Maastricht Health Campus en AI Hub Brightlands.

Over ICAI
ICAI, het Innovation Center for Artificial Intelligence, is een nationaal netwerk gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van talent en technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Hierbij werken kennisinstellingen, bedrijven en overheid samen.