Logo

Het beeldmerk bestaat uit twee driehoeken die naar elkaar wijzen. In de bovenste driehoek staat een kapitaal ‘U’ en in de onderste driehoek staat een kapitaal ‘M’. Het woordmerk bestaat uit de naam ‘Maastricht University’ en is gezet in de Thesis Sans Bold. Beeld- en woordmerk zijn in een vaste verhouding met elkaar verbonden. Het logo is Engelstalig. Er is geen Nederlandstalige variant. Het UM-logo bestaat uit drie elementen:

• beeldmerk
  • woordmerk
  • vaste witruimte om logo

Regels voor UM Logo gebruik

Rules for use - specifications

Beeldmerk & witruimte

• de witruimte voor het UM-logo ligt vast en is opgesloten in het logobestand. Als bij plaatsing de kaderranden precies het gehele logobestand bevatten dan is de witruimte correct
  • beeld- en woordmerk kunnen niet los van elkaar toegepast worden (uitzondering: UM social media toepassingen)
  • het logo wordt bij voorkeur in UM-donkerblauw of zwart weergegeven
  • de ondergrond is bij voorkeur wit of heeft een lichte kleur, zodat het logo goed zichtbaar blijft
  • het logo mag niet aflopend geplaatst worden
  • het logo mag in verband met de leesbaarheid niet kleiner dan 30 mm breed afgebeeld worden (deze breedtemaat is inclusief de hierboven vermelde vaste witruimte)

Woordmerk

• in Nederlandse lopende tekst wordt de Nederlandse naam van de UM gebruikt: Universiteit Maastricht
  • in Engelse lopende tekst wordt de Engelse naam van de UM gebruikt: Maastricht University
  • het gebruik van uitsluitend het Engelstalige woordmerk Maastricht University geldt alleen in combinatie met de twee driehoekjes, die samen met het woordmerk het logo vormen.

Onjuist gebruik van het logo

Incorrect use - specifications

Digitale communicatie

In digitale communicatie mag het logo worden weergegeven in de volgende kleurcombinaties:

UM logo digital colour combinations

Logo zonder woordmerk

Het digitale logo bestaat -net als het geprinte logo- over het algemeen uit het beeldmerk, het woordmerk en de witruimte. Deze drie elementen dienen altijd samen gebruikt te worden.

UM logo digital versions without word branding

In sommige digitale situaties is er geen ruimte voor het woordmerk (denk aan social media avatars, apps en weergave op mobiele telefoons). Als het echt niet anders kan mag het beeldmerk dan los, zonder het woordmerk worden toegepast. De witruimte blijft hierbij wel verplicht. Soms zijn de avatars en plekken voor een woordmerk vierkant. Dan gelden iets andere witruimte regels.

UM beeldmerk digital version application

Digitale applicaties zonder UM logo

In sommige gevallen waarin de afzender overduidelijk is (denk aan (web)applicaties als Student Portal) is er geen branding op elke pagina van de (web)app nodig. In die gevallen moet de UM als afzender duidelijk worden aan de hand van het kleurgebruik, typografie en heldere manier van communiceren. Het logo moet dan liefst wel weergegeven worden op een inlogpagina of splash screen.

Digital version application no llg

Aanvragen UM-logo

De UM beschikt over één logo, dat  in verschillende bestandsformaten en resoluties - afhankelijk van het medium dat gebruikt wordt - verkrijgbaar is.

Aanvragen UM-logo

UM-logo compacte versie

Alle UM-organisatieonderdelen kunnen beschikken over een compacte versie van het UM-logo in combinatie met de eigen naam. Dit logo wordt alleen toegepast op uitingen die gemaakt zijn door derden. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met het huisstijlbureau.

Maastricht University logo _ UM logo
Logo Universiteit Maastricht (UM logo)