Universiteitsraad
De Universiteitsraad functioneert als klankbord voor het College van Bestuur, is betrokken bij de evaluatie en monitoring van nieuw beleid en initiatieven, en kan voorstellen doen voor nieuwe initiatieven. De raad kent drie commissies waarin medewerkers en studenten overleggen met het CvB over plannen en voorstellen. Elke maand vindt een plenaire vergadering plaats met de voltallige raad en het CvB.
De Universiteitsraad telt twintig leden, gelijk verdeeld over studenten en medewerkers. Zes mensen vertegenwoordigen het wetenschappelijke personeel, vier het ondersteunend personeel. Zij worden om de twee jaar gekozen. De tien studenten in de UR worden elk jaar gekozen. De verkiezingen voor de Universiteitsraad worden georganiseerd door het Centraal Stembureau.
Universiteitsraad
Minderbroedersberg 4-6
Kamer 2.155
Griffie Universiteitsraad
De Universiteitsraad:
wat kregen we voor elkaar in 2022-2023?
De Universiteitsraad (U-raad) werkt nauw samen met het College van Bestuur aan alles wat er speelt binnen de universiteit. De U-raad bestaat uit studenten en wetenschappelijk en ondersteunend personeel. We bespreken regelmatig nieuw beleid en actuele ontwikkelingen op het gebied van strategie, onderzoek & onderwijs, en bedrijfsvoering. We hebben hier onze belangrijkste inspanningen voor je in een poster opgesomd.
De Universiteitsraad heeft dit jaar diverse onderwerpen aangekaart. Onder andere:
Duurzaamheid
Diversiteit en Inclusiviteit
Onderwijs
Studentenvoorzieningen
Werkdruk Erkennen en Waarderen
Sociale en Seksuele Veiligheid
Strategische Samenwerking
Werkwijze Universiteitsraad
Jaarverslagen
Sprekerskwartier
De Universiteitsraad wil graag van jou horen. Ieder lid van de UM-gemeenschap, medewerker of student, kan tijdens het Sprekerskwartier vragen de Universiteitsraad toe te spreken om aandacht te vragen voor zaken waarvan hij of zij vindt dat de raad op de hoogte moet zijn. Als je wilt spreken tijdens het Sprekerskwartier, neem dan contact op met de griffie.
Blogs
-
Beste leden van de UM Gemeenschap,
Het einde van het academische jaar is altijd een drukke periode; aan de ene kant moeten projecten die al lange tijd in de maak zijn worden afgerond, terwijl aan de andere kant voorbereidingen voor toekomstige jaren moeten worden getroffen. En dit alles gebeurt in...
-
Beste leden van de UM Gemeenschap,
Nu we langzaam richting het einde van het academisch jaar gaan, is het tijd voor een nieuwe update over wat er allemaal speelt is bij de Universiteitsraad.
-
Beste leden van de UM Gemeenschap,
De Universiteitsraad houdt niet alleen plenaire vergaderingen, waarbij alle leden van de Raad samenkomen met het College van Bestuur om formeel in te stemmen met beslissingen en advies te geven over beleidsvoorstellen. Veel werk wordt verricht in drie commissies...
-
Beste leden van de UM gemeenschap,
Zoals elke tuinier weet, is het werk dat je doet als het buiten koud en donker is, de basis voor resultaten in het voorjaar. Zo ook bij de Universiteitsraad. De afgelopen weken is de Universiteitsraad druk bezig geweest met een reeks bijeenkomsten die hopelijk...
-
Beste leden van de UM gemeenschap,
Nu het nieuwe jaar van start is gegaan, wil ik jullie allemaal een update geven over wat de Universiteitsraad bezig heeft gehouden. Eind vorig jaar had de Raad haar halfjaarlijkse vergadering met de Raad van Toezicht (RvT). Dit is het orgaan dat door de minister...
Management
Het dagelijks bestuur van de Universiteitsraad wordt gevormd door het Presidium. Het Presidium coördineert het agendavormingsproces en organiseert alle vergaderingen.
Presidium
Het Presidium bestaat uit de volgende leden:
- Teun Dekker (voorzitter)
- Andrew Scrivener (vice-voorzitter)
- Nino van Beek (voorzitter Strategie Commissie)
- Jeroen Moes (voorzitter R&E Commissie)
Netty Bekkers-Vos (voorzitter Operations Commissie)
Vertrouwenscommissie
Daarnaast beschikt de Universiteitsraad over een Vertrouwenscommissie. Belangrijkste taak van deze commissie is het geven van advies bij de toewijzing van eredoctoraten. De Vertrouwenscommissie bestaat uit de volgende leden:
- Donna Yates
- Andrada Matauanu
- Anne Smid
- Shari Celma Crespi
Daarnaast zijn enkele leden van de Universiteitsraad betrokken bij verschillende commissies en hebben zij bestuurlijke verantwoordelijkheden.
Commissies
De Universiteitsraad kent drie commissies: Operations, Research & Education en Strategy.
In samenwerking met het College van Bestuur komen deze commissies bijeen om zich te buigen over beleidsvoorstellen die voor advies of instemming aan de Universiteitsraad zijn voorgelegd. Hun doel is om in kleinere groepen bepaalde thema's voor te bereiden voordat deze als agendapunt worden geagendeerd voor de plenaire vergaderingen van de universiteitsraad met het College van Bestuur. De commissies voorzien de Universiteitsraad vervolgens van advies ten behoeve van de besluitvorming. De definitieve besluitvorming vindt plaats in de plenaire vergaderingen van de universiteitsraad met het College van Bestuur.
Administratieve ondersteuning
Support Office
De Universiteitsraad wordt administratief ondersteund door de Griffie Medezeggenschap. De medewerkers van de Medezeggenschap maken deel uit van het Maastricht University Office (MUO), dat samen met secretariaat van het College van Bestuur is ondergebracht in het Support Office.
Het Support Office bereidt de ingekomen stukken voor de vergaderingen van de universiteitsraad voor en is verantwoordelijk voor de administratieve ondersteuning van de universiteitsraad. Tegelijkertijd biedt het administratieve ondersteuning aan het Presidium.
Griffie Medezeggenschap
Loïc van Rijn
Vera Feron
Overleg en vergaderdata
Vergaderingen van de Universiteitsraad zijn openbaar, hoewel ze vaak een vertrouwelijk deel aan het eind bevatten. Ieder lid van de UM-gemeenschap is welkom om de vergaderingen bij te wonen.
De agenda en veel documenten van alle vergaderingen zijn openbaar beschikbaar op iBabs. Iedereen kan inloggen met onderstaande gegevens:
Site: Maastrichtuniversity
Email address: burger
Password: burger
Plenaire raadsvergaderingen
Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|
25 september 2024 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
30 oktober 2024 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
20 november 2024 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
18 december 2024 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
22 januari 2025 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
19 februari 2025 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
26 maart 2025 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
23 april 2025 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
28 mei 2025 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
25 juni 2025 | 14.00 – 17.00 (vooroverleg start om 12.30) | UNS 60, M5.01 Co Greep zaal |
Commissievergaderingen
Datum | Strategy | Research & Education | Operations | Locatie |
---|---|---|---|---|
11 september 2024 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
9 oktober 2024 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
6 november 2024 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
4 december 2024 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
8 januari 2025 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
5 februari 2025 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
12 maart 2025 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
9 april 2025 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
14 mei 2025 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
11 juni 2025 | 09:00 - 11:00 | 12:00 - 14:00 | 15:00 - 17:00 | MBB 4-6, 2.017 |
Regelgeving
De werkzaamheden van de Universiteitsraad worden uitgevoerd volgens een reeks regelingen, waaronder de Wet op het Hoger Onderwijs, het Bestuurs- en Beheersreglement van de Universiteit, het Reglement voor de Universiteitsraad en het Reglement van Orde. Zie het University Council Takeover Manual voor meer informatie.