Social Media

Facebook, LinkedIn, Youtube, Flickr, Twitter, Instagram, blogs; de wereld van de social media groeit gestaag en is steeds serieuzer te gebruiken als communicatiemiddel voor het bereiken van een breed publiek, ook als het gaat om de wetenschap. Vaak kunnen social media ook werken als trigger voor pers en publiek om langere artikelen te lezen. Een korte, prikkelende tweet met een link naar een persbericht of webinterview kan heel goed werken. Een tip: zeg niks op social media wat u ook niet hardop in een volle lift zou zeggen.

Een blog

De UM biedt medewerkers de gelegenheid om te bloggen via de UM-website. Word UM blogger en vraag een blog account aan! De Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft ook een eigen blog voor medewerkers.

Een blog is een bericht in de vorm van een geschreven tekst, een foto of video, dat gekenmerkt wordt door een persoonlijke insteek of meerwaarde heeft door het specialistische karakter. Een blog is niet te lang en de moeite waard om helemaal uit te lezen of af te kijken. Een blog verschijnt ook met een zekere regelmaat, variërend van dagelijks tot iedere twee weken (maar niet minder). Voor bloggen geldt: bezint eer ge begint. Het vergt een zekere inspanning om regelmatig iets te produceren en zeker als reacties uitblijven, is zelfdiscipline een deugd die goed van pas komt bij het bloggen.

Meer tips voor (aspirant) bloggers:

News_events - Social Media

Meer tips voor medewerkers over het gebruik van social media staan online. De persvoorlichters van de UM en de achterliggende afdeling Marketing & Communicatie hebben hier ervaring mee en expertise in, dus neem gerust contact op.