M4I-onderzoeker krijgt financiële steun van de Michael J Fox Foundation

Professor Ron Heeren van de Universiteit Maastricht en het Maastricht MultiModal Molecular Imaging Institute (M4I) ontvangt subsidie van de Michael J Fox Foundation for Parkinson’s Research en de Shake It Up Australia Foundation voor een internationaal onderzoeksproject naar de ziekte van Parkinson.

Het project bouwt voort op verschillende technische ontwikkelingen bij M4I op het gebied van massaspectrometrie-imaging (MSI) en lipiden-analyse. Met deze fondsen probeert de onderzoeksgroep veranderingen in het metabolisme van bepaalde glycosphingolipiden (GSL’s) in specifieke delen van de hersenen vast te stellen. Dit metabolisme draagt bij aan het vroege stadium van Parkinson en de versnelde progressie van de ziekte.

“Met het team dat is samengesteld kunnen we nu beginnen met het begrijpen en visualiseren, voor de eerste keer, van de veranderingen in de samenstelling en het dynamische metabolisme (flux), zoals die voorkomen in verschillende gebieden van de hersenen in preklinische modellen van de ziekte van Parkinson,” zei prof. Heeren.

“Er is maar heel weinig bekend over de rol van veranderingen in het lipidenmetabolisme in verschillende gebieden van de hersenen die betrokken zijn bij de ziekte van Parkinson. We weten dat het belangrijk is, maar we weten niet precies waar in de hersenen deze veranderingen plaatsvinden, hoe snel en door middel van welke metabolische processen.”

web logo M4I
Innovatie binnen internationaal team

Het internationale team bestaat verder uit Lipidomics Consulting Ltd., een vooraanstaand lipidomics-bedrijf; de onderzoeksgroep van Dr. Shane Ellis van de Universiteit van Wollongong in Australië; MOBILion Systems Inc., een Amerikaans bedrijf dat technologie op het gebied van hoge-resolutie-ionenmobiliteitsspectrometrie (SLIM) ontwikkelt en verkoopt; en Merck & Co Inc., een farmaceutische multinational.

“De huidige methoden zijn gebaseerd op de analyse van GSL’s van extracten uit het hele hersenweefsel en laten dus geen veranderingen die zich voordoen in de specifieke gebieden van de hersenen,” zei dr. Ellis. “We gaan innovatieve massaspectrometrie-imaging-methodes inzetten om, voor de eerste keer, veranderingen in lipiden in verschillende gebieden van de hersenen met een resolutie tot 10 micrometer te bestuderen.”

Dr. Ellis heeft tussen 2014 en 2019 bij M4I meegewerkt aan de ontwikkeling van enkele van deze innovatieve imaging-methodes, voordat hij een Future Fellowship in Australië aannam. “Experimenten als deze zijn in deze context nog nooit gedaan en zullen veel nieuwe biochemische kennis opleveren over de rol van specifieke lipiden bij de ziekte van Parkinson. Alleen met een beter begrip van de ziekte op moleculair niveau kunnen er betere behandelmethodes worden ontwikkeld,” zegt hij.