Zoekresultaten
… Op vrijdag 1 september lanceerde professor dr. Leonie Cornips, bijzonder hoogleraar Taalcultuur in Limburg aan de Universiteit Maastricht en het Meertens Instituut in Amsterdam, in de Raadzaal van de gemeente Eijsden-Margraten een Dialect Web App voor het Eèsjdes (Eijsdens) en Mestreechs (Maastrichts). De Web App is bedoeld voor iedereen die dialect wil leren, zijn/haar dialect wil laten horen en plezier wil beleven aan dialect. De app bevat zo’n vijftig zinnen in het Eèsjdes en Mestreechs (aangeboden in dialect, Nederlands en Engels) die handig zijn … en informeren waar een geldautomaat te vinden is. De zinnetjes zijn zo gekozen dat ze niet alleen handig zijn voor de toerist, maar ook dat ze een aantal taalkundige eigenschappen bevatten die interessant zijn voor onderzoek. Drie doelen De Dialect Web App heeft drie doelen. Inspreken: iedereen die Maastrichts of Eijsdens dialect spreekt, in welke vorm dan ook, kan de dialectzinnetjes inspreken en opnemen voor anderen. Leren spreken: toeristen, nieuwkomers, (im)migranten en andere lang- of …
… 4 september 2017 Zoekresultaten On Friday 1 September, Professor Leonie Cornips, professor by special appointment of Language Culture at Maastricht University in Limburg and the Meertens Institute in Amsterdam, launched a Dialect Web App for the Limburg dialects ‘Eèsjdes’ (the Eijsden dialect) and ‘Mestreechs’ (the Maastricht dialect) in the Council Chamber of the municipality of Eijsden-Margraten. The Web App is intended for anyone who wants to learn dialects, allow others to hear their dialect and enjoy dialects. The app contains about fifty sentences in Eèsjdes and Mestreechs (offered in dialect, Dutch and English) that are useful for any tourist … a restaurant or find the nearest cash machine. The phrases were chosen in such a way that they will not only be useful for tourists, but also contain a number of linguistic characteristics that are interesting for research. Three goals The Dialect Web App has three goals. Dialect recording: anyone who speaks the Mestreechs or Eèsjdes dialect, in whatever form, can read out the dialect phrases and record them for others. Dialect learning: tourists, newcomers, immigrants/migrants and other long or …
… and Euregional cross border cooperation and Mobility / ITEM heeft een promovendibundel gepubliceerd over de vluchtelingencrisis. De bundel is geschreven door ITEM promovendi en bestaat uit aparte bijdragen waarin ieder van hun de vluchtelingenthemathiek vanuit hun eigen intressegebied benadert. Daarmee komen thema’s aan bod die uiteenlopen van migratierecht en crimineel gedrag tot sociale zekerheid. Expertisecentrum ITEM is de spil van wetenschappelijk onderzoek, advisering, kennisuitwisseling en trainingsactiviteiten omtrent grensoverschrijdende samenwerking en mobiliteit. Daarmee houdt ITEM een vinger aan de pols wanneer het op actuele thema’s aankomt. De vluchtelingencrisis speelt inmiddels al enige tijd, maar blijft vandaag de dag sterk aanwezig in de actualiteit. Waar de discussie in eerste instantie vooral gericht was op de opvang van vluchtelingen en de behandeling van …
… facilities. The same goes for the master's programmes European Studies (ES) and European Public Affairs (EPA), for which the teachers and the education in general received high scores as well. The complete list of results can be found on the Elsevier website . … In the annual ‘Best Studies’ publication by the weekly magazine Elsevier, the bachelor's programme European studies and the master's programme Media Culture were both ranked number 1. The ‘Best Studies’ survey is based on evaluations by … programme European studies and the master's programme Media Culture were both ranked number 1. The ‘Best Studies’ survey is based on evaluations by students in the National Student Survey. The complete list of results can be found on the Elsevier website . … Elsevier Best Studies 2016: two #1 positions for FASoS programmes …
… Multi-level governance vormt het fundament bij het maken van vervolgstappen; elkaar opzoeken en relaties bestendigen in alle lagen, zowel in bestuur, politiek als praktijk. Dit bleek tijdens de ITEM jaarconferentie van 19 november jl. met als centraal thema de geleerde lessen, kansen en uitdagingen van grensoverschrijdende samenwerking, met bijzondere aandacht voor de domeinen van grensoverschrijdende gezondheidszorg, veiligheid en (grensoverschrijdend) thuiswerken. Het ‘Nader advies over sturing … op de agenda te plaatsen. Dit is noodzakelijk om de geleerde lessen te realiseren en de toekomstige uitdagingen aan te kunnen. Er is nieuw elan; er wordt beter geluisterd naar de regionale stem in Brussel en Den Haag. Met het Donner-advies is het thema daadwerkelijk geagendeerd, zodat governance er ook met slagkracht zal komen. Het is aan de overheden om het samen op te pakken, en slagkracht in te zetten, waarbij grensoverschrijdende data kan helpen deze slagkracht ook daadwerkelijk te … Multi-level governance vormt het fundament bij het maken van vervolgstappen; elkaar opzoeken en relaties bestendigen in alle lagen, zowel in bestuur, politiek als praktijk. Dit bleek tijdens de ITEM jaarconferentie van 19 november jl. met als centraal thema de geleerde lessen, kansen en uitdagingen van grensoverschrijdende samenwerking. Bekijk ook de video-terugblik . … Terugblik ITEM Jaarconferentie 2021: Grensregio's versterken - meer dan ooit? …
On 9 December 2016, leading politicians, scholars and interested parties followed the invitation of the municipality of Maastricht to attend the 25th anniversary of the Maastricht Treaty.
… met studenten van de Universiteit Maastricht collectiestukken gedigitaliseerd en om laten zetten in 3D-modellen. Maar liefst 72 driedimensionale mijnobjecten zullen samen met gedetailleerde achtergrondinformatie worden gepresenteerd op een nieuwe website, die op 12 december is gelanceerd. Meer dan dertig studenten van de opleiding Media Studies: Digital Cultures aan de Maastrichtse universiteit zijn zo’n anderhalve maand bezig geweest om een gedeelte van het mijnverleden te digitaliseren en een … bod komen, zijn het ontstaan en de winning van steenkool, de rijke mijnwerkerscultuur en het dagelijks leven in een mijnwerkersgezin. Deze objecten werden gecategoriseerd, gefotografeerd en in detail bestudeerd. Het resultaat is een zeer uitgebreide website met informatie over het mijnverleden, gedetailleerde beschrijvingen van objecten en 3D-modellen van maar liefst 72 collectiestukken, die digitaal tot in groot detail online te bestuderen zijn. De website zal ook voor educatiedoeleinden worden ingezet. Vanwege het internationale karakter van de opleiding is de website vooralsnog alleen Engelstalig, maar een Nederlandstalige versie is in ontwikkeling. Faculty of Arts and Social Sciences De …
… de COVID-19 pandemie verbeelden gedigitaliseerd in 3D. Vanuit persoonlijke, culturele en sociale perspectieven laten ze op deze manier zien wat de impact van de pandemie voor hen betekent. Deze objecten en verhalen worden gepresenteerd op een nieuwe website, die op 22 oktober 2021 om 20.00 uur in de Boekhandel Dominicanen wordt gelanceerd als onderdeel van Museumnacht. De COVID-19-pandemie heeft ons hele leven beïnvloed en onze dagelijkse gewoontes, ons werk en onze relaties verstoord. Nergens was … gebruik en werden geconfronteerd met een totale afhankelijkheid van internet. Zevenentwintig studenten van de masteropleiding Digital Cultures besloten hun ervaringen hiermee te delen en zo de impact op hun leven zichtbaar te maken. Op een speciale website , waaraan de studenten drie maanden lang gewerkt hebben, is een collectie verhalen en objecten in 3D verzameld. Van een Peruaanse Matej-beker tot oortelefoons, tot een meditatiekussen, tot puzzels en spelletjes. Deze voorwerpen waren een steun voor hun eigenaren, hielpen bij stress en eenzaamheid en zorgden voor een connectie met de buitenwereld. Deze 3D getuigenis van de studenten is een bijzondere manier om terug te kijken op een unieke periode in ons leven. Het resultaat is een website die voor ons allen interessant is, zeker nu we in een nieuwe fase van de pandemie lijken te komen. Faculty of Arts and Social Sciences Bekijk de video met uitleg door de studenten. … Studenten van de Faculteit der Cultuur- en …
… Museum, in collaboration with students from Maastricht University, digitized collection items and converted them into 3D models. As many as 72 three-dimensional mining objects along with detailed background information are being presented on a new website, which has been launched on December 12. More than thirty students of the master’s programme Media Studies: Digital Cultures at Maastricht University’s Faculty of Arts and Social Sciences have spent about a month and a half digitizing part of … of mining in the Netherlands. Topics covered are the origin and extraction of coal, the rich culture of mining, and the daily life in a miner's family. The objects were categorized, photographed and studied in detail. The result is a very extensive website with information about mining history, detailed descriptions of objects and 3D models of 72 collection items which can be digitally studied in great detail online. The website will be used for educational purposes as well. For now, the website is available in English due to the international nature of the master’s program, but a Dutch version is in development. Faculty of Arts and Social Sciences The special website …
… of the pandemic. These models were woven into digital stories that explore their experience from personal, cultural, and social perspectives. These objects, connected to wider themes that will resonate with all of us, are being presented on a new website, which will be launched at 20.00 on 22 October 2021 at the Boekhandel Dominicanen as part of Museumnacht. The COVID-19 pandemic affected all our lives, disrupting our daily routines, our patterns of work, and our relationships. Nowhere was … Cultures at Maastricht University’s Faculty of Arts and Social Sciences, used the pandemic as an occasion to create a lasting testament to their experience -- both individual and collective. For three months in Spring 2021 they collaboratively built a website that would become part of an online, international dialogue of their experience during the pandemic. The collection is built around one object that each student chose to represent what the pandemic meant to them: from a Peruvian Matej cup, to … These individual stories were then collected into larger themes, which also spoke to the feelings that so many of us experienced during this time: Escapism, (Re)constructing Reality, Documenting the Period, Nostalgia, and Health. The result is a website that many will be able to relate to as we slowly and tentatively emerge from the pandemic. This student project, however, will remain a testament to that period in our lives. Faculty of Arts and Social Sciences Check the video in which the …