19 dec
13:00

Promotie Ilishkina Daria Igorevna

Promotores: Prof. dr. J. J. G. van Merriënboer, Prof. dr. A. B. H. de Bruin, Prof. dr. A. I. Podolskiy

"Self-regulation of the Motivation to Learn"


Dit proefschrift onderzoekt hoe studenten in het hoger onderwijs hun motivatie om te leren zelfreguleren. Het bleek dat de strategieën die studenten gewoonlijk gebruiken mogelijk niet volledig overeenkomen met hun werkelijke motivatie. Het onderzoek suggereert dat er behoefte is aan nieuwe en verbeterde strategieën. In het proefschrift wordt motivatie nader bekeken en behandeld als een complex systeem met veel elementen. Vier afzonderlijke studies onderzoeken hoe verschillende aspecten van motivatie met elkaar samenhangen, waarom studenten met verschillende motivaties strategieën anders gebruiken, hoe veranderingen in motivatie op de lange termijn tot stand komen en welke strategieën studenten gebruiken wanneer ze in realtime worden geconfronteerd met motivatieproblemen. Verrassend genoeg denken studenten die met motivatieproblemen worden geconfronteerd slechts af en toe na over het gebruik van strategieën. Er lijkt meer nodig te zijn voor effectieve motivationele zelfregulatie dan alleen kennis van de strategieën of het gebruik ervan. Zelfregulatie van motivatie om te leren is eerder een complex probleem dat studenten moeten leren oplossen.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook