02 dec
13:00 - 17:15

Limburg, mobiliteit en de wereld: Op zoek naar handvatten voor meertaligheid en interculturele communicatie

“De hele wereld lijkt in beweging te zijn. Asielzoekers, statushouders, internationale studenten, terroristen, toeristen, touroperators, zakenlieden, sportsterren, vluchtelingen, rugzakkers, kunstenaars, pendelaars, reizigers, gepensioneerden, prostituees, werkmigranten, geadopteerden, militairen. Deze en vele anderen vullen de vliegvelden, bussen, boten, vrachtwagens en treinen in de wereld. De mobiliteit is immens.” (Sheller and Urge 2006: 207) 

Als vervolg op de inspiratiemiddag Taalkunstenaars in de dop die in het najaar van 2015 plaatsvond, organiseren Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, Fontys Kenniscentrum Taal en de leerstoel Taalcultuur in Limburg (Universiteit Maastricht) op 2 december een bijeenkomst waarin onderwijs- en onderzoeksveld, nieuwe meertaligen en ervaringsdeskundigen kennis en ervaringen delen rond de uitdagingen die de nieuwe meertaligheid van statushouders, vluchtelingen en migranten in Limburg biedt. 
Tijdens deze middag zal, naast kennisuitwisseling, een oplossingsgerichte dialoog centraal staan. De dialoog met bezoekers wordt actief gezocht.

 

Aanmelden

Inhoud

We nemen als uitgangspunt de ervaringen van een docent van de Fontys Opleiding Leraar Nederlands voor Anderstaligen Primair Onderwijs (NT2), die les geeft aan een 50-tal professionals (leraren, directie, interne begeleiders, en logopedisten) die te maken hebben met het vormgeven van onderwijs/ondersteuning aan nieuwkomers.
In de opleiding komen de thema’s ‘taalontwikkeling’ en ‘het verwerven van een tweede taal’ uitgebreid aan de orde (theorie en praktijk). De docent signaleert: 

  • handelingsverlegenheid op het gebied van interculturele communicatie, het belang van de moedertaal, culturele achtergronden, attitude in communicatie. 
  • behoefte aan concrete handvatten voor de praktijk, liefst iets waar leraren meteen mee aan de slag kunnen (‘zeg maar hoe ik het moet doen’).
  • handelingsverlegenheid (frustratie zelfs) met betrekking tot de communicatie met kinderen/jongeren/ouders die nog helemaal geen Nederlands spreken waardoor de leraren het gevoel hebben geen grip te hebben op de situatie.
  • behoefte aan begeleiding bij het omgaan met en het begrijpen van meertaligheid. Denken in kansen. Onbekendheid met het onderwerp (meertaligheid, NT2) in het reguliere onderwijs, daarin wordt een te groot gat ervaren.

Voor wie?

Voor iedereen die te maken heeft met uitdagingen rond nieuwe meertaligheid: onderzoekers, docenten, opleiders, ervaringsdeskundigen, studenten.

Programma

Bekijk het programma

Sprekers

De sprekers verzorgen hun presentatie samen met een ervaringsdeskundige.

  • Petra Stienen (publiciste, arabiste, Midden-Oostenspecialist, Eerste Kamerlid)
  • Jacomine Nortier (universitair hoofddocent, Universiteit Utrecht)
  • Leonie Cornips (onderzoeker, hoogleraar, Meertens Instituut en Universiteit Maastricht) 
  • Khalid Mourigh (postdoctoraal onderzoeker, Universiteit Leiden)
  • Anne Kerkhoff (lector taalbeleid en diversiteit, Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

Lees ook