07 feb
UM Star Lecture in Brussel

Het nieuwe speerpunt van concurrentie op de digitale markt – bescherming van persoonsgegevens (Lezing in het Engels)

Hoe kan je bedrijf concurreren op de internationale digitale markt, de waarde van persoonsgegevens maximaliseren, het risico op sancties zoveel mogelijk beperken, het consumentenvertrouwen versterken en potentieel het marktaandeel vergroten? Die vragen komen in deze lezing aan de orde. Tegelijkertijd kunnen regelgevers en rechtshandhavingsinstanties er inspiratie uit halen voor de uitwerking van nieuwe technieken – alternatieven voor sancties – die effectieve concurrentie op het gebied van gegevensbescherming stimuleren en zo een hoger beschermingsniveau van de rechten en vrijheden van mensen bewerkstelligen. De tijden zijn voorbij dat bedrijven de bescherming van persoonsgegevens nog louter als wettelijke verplichting konden zien. In de huidige datacentrische wereld moeten bedrijven eerlijke praktijken, privacy en gegevensbescherming als hulpmiddelen beschouwen waarmee ze op verantwoordelijke wijze aan hun economische doelen kunnen werken. (Lezing is in het Engels)

Over de spreker

Paolo Balboni

Prof. dr. Paolo Balboni is een toonaangevende advocaat op het gebied van ICT, privacy en gegevensbescherming. Hij is als hoogleraar Privacy, Cybersecurity en IT-overeenkomstenrecht verbonden aan het "European Centre on Privacy and Cybersecurity" van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht.

Paolo Balboni (ingeschreven bij de orde van advocaten in Milaan) is medeoprichter van ICT Legal Consulting (ICTLC), een advocatenkantoor met vestigingen in Milaan, Bologna en Rome, een internationale afdeling in Amsterdam en een wereldwijd netwerk van gelieerde advocatenkantoren. Samen met zijn team adviseert hij cliënten op het gebied van bescherming van persoonsgegevens – waarbij hij ook fungeert als Data Protection Officer voor uitbesteding – gegevensbeveiliging, informatie- en communicatietechnologie (ICT) en intellectuele-eigendomsrecht. Paolo heeft aanzienlijke ervaring op de rechtsgebieden informatietechnologie – waaronder cloud computing, big data, analytics en het "internet of things" – media en vermaak, gezondheidszorg, mode, automobielsector, assurantie, bankwezen, voorkoming van witwassen (AML) en bestrijding van terrorismefinanciering (CFT).

Paolo is als hoogleraar Privacy, Cybersecurity, en IT-overeenkomstenrecht verbonden aan het European Centre on Privacy and Cybersecurity (ECPC) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht en voorzitter van de European Privacy Association, gevestigd te Brussel. Hij is regelmatig betrokken bij onderzoek van de Europese Commissie naar nieuwe technologieën en heeft meegewerkt aan de herziening van het voorstel van de Europese Commissie voor een Algemene verordening gegevensbescherming.

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 13 lezingen plaats in 13 steden en 5 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Meer events