02 sep

Aanbieding monument ter herinnering aan Dr. Sjeng Tans

Sjeng Tansmonument

Maastricht en Limburg zijn trots op hun universiteit.  De economische en maatschappelijke betekenis van de universiteit, het academische ziekenhuis en de daarmee verbonden instellingen is heel groot voor de stad en de regio.

Dr. J.G.H. (Sjeng) Tans heeft bij de voorbereiding van de vestiging van de universiteit en in haar eerste ontwikkelingsjaren een beslissende rol gespeeld. Hij was ook de eerste voorzitter van het college van bestuur.

De universiteit is vergroeid met het straatbeeld van Maastricht en Dr. Sjeng Tans verdient mede daarom in Maastricht een blijvende en waardige plek die herinnert aan zijn betekenis voor Maastricht en de regio. Om die reden is het Comité Dr. J. Tans 2016 een actie gestart om een monument voor Tans op te richten, daar waar het allemaal begon, in het hart van de stad. Het monument is een geschenk aan de stad Maastricht en haar burgers. Dit initiatief heeft belangrijke steun ontvangen van de gemeente Maastricht, de provincie Limburg, het Academisch Ziekenhuis Maastricht, de Universiteit Maastricht, het Universiteitsfonds Limburg/SWOL, de stichting Elisabeth Strouven en de stichting Kanunnik Salden/Nieuwenhof.

Op vrijdag 2 september a.s., vóór het begin van de week waarin de UM haar veertigjarig bestaan zal vieren, zal dit monument, gerealiseerd door beeldend kunstenaar Caius Spronken, feestelijk worden aangeboden. Dat zal gebeuren om 16.30 uur. Het monument wordt gevestigd op het plein van het UM gebouw waarin vandaag de School of Business and Economics is gevestigd, aan de Tongersestraat 53.

Zie ook de video op de website van de Kunst en Erfgoedcommissie

• 23 mei

Keti Koti Tafel

Een gefaciliteerde dialoog