Nieuws

• In een korte podcast van BNR Nieuwsradio gaat UM-historicus Raf de Bont in op de vraag of met alle bemoeienis van de mens een 'echt wild dier' nog wel bestaat.  En of we nog wel kunnen spreken van wilde natuur als er nergens op aarde meer een plekje is dat niet door ons is beïnvloed.

• De huisartsenzorg moet anders moeten worden georganiseerd, want de druk is nu te hoog. Maar hoe doe je dat? In het promotie-onderzoek van UM-onderzoeker Rowan Smeets staat wellicht een van de oplossingen.

• De kersverse nobelprijswinnaar (geneeskunde) Svante Pääbo wist stokoud DNA tot leven te wekken en te ontrafelen. UM-hoogleraar paleo-ecologie José Joordens legt op uit hoe bijzonder én waardevol dat is.

• Wat was de dodo nou eigenlijk voor dier? En hoe stierf hij uit? paleontoloog en UM-hoogleraar Leon Claessens legt het uit. .

• In het BNR programma Breekt is UM voorzitter Rianne Letschert helder over het belang van buitenlandse studenten: zowel voor het onderwijs en de ontwikkeling van studenten als voor de Nederlandse economie zijn buitenlandse studenten goed én belangrijk.

• Insecten worden vaak genoemd als interessante eiwitbron voor de toekomst. Maar stel dat er massaal insectenboerderijen komen, hoe maak je die dan rendabel? Wetenschapsredacteur Karlijn Meinders van BNR Nieuwsradio ging op bezoek bij de afdeling Data Science and Knowledge Engineering, waar...