14 jan
Studium Generale | Collegereeks

Van geboorte tot dood: medische ethische dilemma's

In de praktijk van de gezondheidszorg komen artsen, patiënten en beleidsmakers soms voor moeilijke vragen en keuzes te staan.

In deze collegereeks worden uiteenlopende medisch-ethische dilemma’s besproken: vragen bij het begin van het leven, vragen rond het levenseinde en vragen over interventies in het brein. Deels gaat het om dilemma’s veroorzaakt door actuele technologische ontwikkelingen, maar deels ook om bekende vragen waar we nog lang niet mee klaar zijn.

Afzonderlijke colleges:

1. Eicellen kweken voor een man? De maakbaarheid van de kinderwens.
Met nieuwe reproductieve technieken kunnen meer mensen geholpen worden een genetisch eigen kind te krijgen. Maar hoe zit het met de veiligheid van die technieken en hoe ver gaan we met het sleutelen aan de voortplanting?
(De Wert / 14 jan)

2. Wat had u over de foetus willen weten? Dynamiek en ethiek van prenatale screening.
Prenatale screening op Down syndroom bestaat al heel lang. Maar met nieuwe technieken wordt het mogelijk het hele genoom van de foetus op (al dan niet ernstige) afwijkingen te onderzoeken. Wat willen we weten en wiens keuze moet dat zijn?
(Dondorp / 21 jan)

3. Een kwestie van de juiste schakelaar? Ethiek van interventies in het brein.
Diepe hersenstimulatie is een aanvaarde behandeling van de ziekte van Parkinson. Inmiddels blijkt de methode ook te werken voor bepaalde psychiatrische problemen. Maar waar ligt de grens tussen het verhelpen van stoornissen en het corrigeren van personen? En waarom is dat belangrijk?
(Horstkötter / 4 feb)

4. Welkom in de Levenseindekliniek? Nieuwe uitdagingen in de euthanasiepraktijk.
Ook in Nederland blijken we nog lang niet klaar met het euthanasiedebat. Wanneer is eigenlijk sprake van ondraaglijk en uitzichtloos lijden? Wat te denken van euthanasie bij psychiatrische patiënten, bij ‘klaar met leven’ problematiek, bij demente personen, bij kinderen? Leggen we teveel op het bord van de arts?
(Houtepen / 11 feb)

Deze collegereeks is op opgenomen in het programma van De Volmaakte Mens van de VPRO. Vanaf woensdag 13 mei (23:00 uur) zenden Human en VPRO De Volmaakte Mens uit op NPO2. Ondertussen bouwen ze aan een online platform waar iedereen kan meepraten, meekijken en meebeleven.

Kijk op de website voor het volledige programma in het hele land.

A picture of someone cutting through a feeding tube of a patient, performing euthanasia.