02 feb
Lezing voor alumni in Utrecht

UM Star Lecture: Snuffelen aan tumoren: Innovatie in de moleculaire OK

Professor Ron Heeren is als geen ander in staat een toegankelijk verhaal te vertellen over het baanbrekend onderzoek dat hij sinds 2014 samen met zijn team uitvoert in een geavanceerd lab van de Universiteit Maastricht. Hij neemt je mee naar de operatiekamer van de toekomst en maakt inzichtelijk welke veranderingen deze innovatieve wetenschap teweeg gaat brengen.

Nu we ons realiseren dat een individuele aanpak van patiënten betere resultaten oplevert, is het cruciaal om een precieze diagnose te stellen. Een diagnose op moleculair niveau. De moleculaire profielen van cellen en weefsels worden tijdens een chirurgische ingreep in kaart gebracht Je kunt weefsel op verschillende manieren moleculair typeren. Dat kan door de inzet van innovatieve moleculaire pathologie. Zo krijg je direct inzicht in de persoonlijkheid van een tumor en een diagnostisch instrument voor ‘personalized medicine’. Moleculaire profielen worden ook gemaakt van de rook die ontstaat tijdens het snijden met een electrochirurgisch mes.

In de toekomstige moleculaire OK krijgt een chirurg zo tijdens de operatie direct inzicht in weefselspecifieke informatie over de patiënt. Die informatie helpt hem om beter geïnformeerde beslissingen te nemen tijdens een ingreep. Dankzij deze aanpak zal de prognose voor veel patiënten verbeteren en worden de kosten van gezondheidszorg uiteindelijk gedrukt.

Ron Heeren

Ron M.A. Heeren (1965) is in 2014 benoemd als universiteitshoogleraar en Limburg Chair aan de Universiteit Maastricht waar hij zich bezig houdt met translationele moleculaire beeldvorming. Hij is tevens directeur van het Maastricht MultiModal Molecular Imaging instituut, M4I. M4i is een state-of-the-art moleculair imaging instituut dat een krachtig palet aan innovatieve imaging technologieën samenbrengt. De missie van het instituut is het uitvoeren van fundamenteel, instrumenteel en toegepast onderzoek naar en met moleculaire beeldvormende technieken in een interdisciplinair onderzoeksprogramma in een toonaangevend internationaal centrum relevant voor wetenschap, onderwijs, economie en samenleving. Heeren promoveerde in 1992 aan de faculteit Natuurkunde van de Universiteit van Amsterdam. In 1999 startte hij de onderzoeksgroep ‘Macromolecular Ion Physics’ en Biomoleculaire Imaging Massa Spectrometrie’ op het FOM-Instituut AMOLF. In 2002 werd hij hoogleraar aan de faculteit Scheikunde van de Universiteit Utrecht met als leeropdracht “natuurkundige aspecten van de biomoleculaire massaspectrometrie”. In 2010 is hij benoemd als distinguished Wiley visiting scientist door het Amerikaanse Pacific Northwest Nationale laboratorium en bracht daar een sabbatsperiode van 4 maanden door. Hij is bestuurslid van de internationale massaspectrometrie stichting en medeoprichter van het bedrijf Omics2Image dat door CERN ontwikkelde detector technologie naar de markt brengt. Met dit bedrijf won hij in 2013 de nationale “Venture Challenge” van het Nederlandse Genomics Initiatief. Zijn onderzoeksinteressen richtten zich op dit moment op de verder ontwikkeling van de fundamentele, instrumentele en toegepaste massaspectrometrie.

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures.