02 feb
Lezing voor alumni in Eindhoven

UM Star Lecture: De psychologie van obesitas

Omdat obesitas levensgevaarlijk, duur en al helemaal niet prettig is, lijkt het nuttig om er iets aan te doen. Maar wat? Verder dan het algemene advies om iemands ‘obese levensstijl’ te veranderen en het wegsnijden van de grootste magen komen deskundigen meestal niet. Hoog tijd dus voor innovatie.

Anita Jansen

Anita Jansen is hoogleraar Experimentele Klinische Psychologie aan de Universiteit Maastricht. Samen met haar ‘eetgroep’ (www.eetonderzoek.nl) doet zij veel onderzoek naar eetgedrag en de psychologische processen die tot te veel of te weinig eten leiden. Vanuit dit experimentele onderzoek naar mechanismen worden nieuwe interventies bedacht, die vervolgens binnen de GGZ op effectiviteit worden getoetst. Jansen geeft ook onderwijs binnen de faculteit Psychology & Neuroscience, is editor van de internationale tijdschriften Behaviour Research and Therapy en Appetite. Ze is geregistreerd cognitief gedragstherapeut (VGCT). In 2011 ontving Jansen een prestigieuze VICI subsidie van NWO. Jansen was lid van het NWO gebiedsbestuur Maatschappij en Gedragswetenschappen en is nu decaan van de faculteit Psychology & Neuroscience.

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures

Meer events