21 dec

On-site Promotie Nadine Mohamad Samih Mahboub

Promotor: Prof. dr. N. de Vries

Co-promotores: Dr. R. Rizk, Lebanese American University, Byblos-Lebanon/ Institut National de Santé Publique, d’Epidémiologie Clinique, et de Toxicologie (INSPECT-LB), Beirut, Lebanon

Trefwoorden: drugsmisbruik stoornis, voeding, leefstijlpraktijken, gezondheidsbevordering

"Dietary and Lifestyle Practices of People Who Use Drugs Undergoing Treatment for Recovery in Lebanon

Drugsmisbruik stoornissen (SUD) zijn een belangrijk probleem voor de volksgezondheid die een schadelijke invloed hebben op de gezondheid en aanzienlijk bijdragen tot de wereldwijde last van overdraagbare en niet-overdraagbare ziekten. Effectieve behandelingen voor SUD zijn essentieel om de gevolgen van middelengebruik voor zowel het individu als de samenleving te beperken. Er zijn twee belangrijke soorten behandelingen voor SUD: detoxificatie (volledige afhouding) of de opiaatsubstitutiebehandeling (OST) (vervangend middel voor opioïden behandeling). Eenmaal verwezen naar een behandeling, vindt er een belangrijke verschuiving plaats in de levensstijl van mensen die drugs gebruiken (PWUD), vooral wat betreft voeding en metabolisme. De studie beoordeelde de voedingsstatus en leefstijlpraktijken bij PWUD's die een herstelbehandeling ondergaan in Libanon. Bovendien werden significante verschillen in deze parameters onderzocht, afhankelijk van de aangeboden behandelingsmodaliteit. Ten slotte werden de patronen en de mate van gewichtsverandering onderzocht en werden de determinanten van gewichtstoename bij deze bevolkingsgroep bestudeerd.

Geïntegreerde leefstijlinterventies worden in toenemende mate erkend als belangrijke onderdelen van de routinezorg voor PWUD's die een herstelbehandeling ondergaan. De bevindingen van deze studie vullen een belangrijk gat in dit opzicht door de basis te leggen voor een gezondheidsinterventieprogramma dat zich richt op voeding en leefstijl van PWUD's in behandeling in Libanon.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Engels