18 okt

On-Site Promotie Michelle S.M. Momo

Promotores: Prof. dr. Wim Groot, Dr. Sofie Cabus, KU Leuven

Trefwoorden: intergenerationele correlatie van onderwijs, institutionele kenmerken, deprivatie, lage-inkomenslanden en lagere-middeninkomenslanden

"A Multidimensional Perspective on Education in Developing Countries"

Dit promotieonderzoek wil de kennis over onderwijsresultaten in lage-inkomenslanden en lagere-middeninkomenslanden vergroten door de intergenerationele correlatie van onderwijs in meerdere dimensies te onderzoeken, gezien de complexiteit die inherent is aan het concept en de wereldwijde voortduring van het aantal vroegtijdige schoolverlaters. De stelling is dat, om het hoge percentage schooluitval onder de armen te bestrijden, het noodzakelijk is de kloven te onderzoeken die bestaan als gevolg van geërfde beperkte kansen van de ouders en een gebrek aan basisbehoeften voor een comfortabele levensstandaard. De analyse is op twee fronten gericht. Ten eerste door de kansen op onderwijs, economisch en sociaal gebied in de samenleving te vergroten, zodat de onafhankelijkheid van de opvoeding van kinderen ten opzichte van die van hun ouders wordt vergroot. Dit kan gebeuren door overheidsbeleid of -acties die de sociaaleconomisch achtergestelden in de samenleving bevoordelen. Ten tweede door de absolute intergenerationele mobiliteit te vergroten door de ontberingen in de huishoudens en de gevolgen daarvan te verlichten, waardoor schoolgaande individuen meer geneigd zijn de school vroegtijdig te verlaten.

Klik hier voor de live stream.