30 sep

On-site Inauguratie Prof. dr. Carla Haelermans

Benoemd tot hoogleraar Human Capital, Educational Technology and Inequality

"Computer says no ! Over technologie en ongelijkheid in het onderwijs

In deze oratie gaat het over de ontwikkeling van het menselijk kapitaal, de rol die onderwijstechnologie daarin speelt, of kan spelen, en hoe zich dat verhoudt tot (on)gelijkheid in het onderwijs. Belangrijke vragen daarbij zijn of, en zo ja op welke manier, technologie zou moeten worden ingezet in het onderwijs om leerlingen optimaal te helpen zich verder te ontwikkelen, om leerkrachten te ontlasten, en om ongelijkheid tegen te gaan. Maar ook: hoe zorg je voor effectief gebruik van die technologie, hoe motiveer je leerlingen én leerkrachten om hier een rationele keuze in te maken, en: wat is nodig om de algoritmen te optimaliseren, om ze niet alleen beter aan te laten sluiten bij de vragen uit het veld, maar ook de bias en discriminatie eruit te halen?

In deze oratie wordt besproken hoe met deze leerstoel wordt bijdragen aan het beantwoorden van deze vragen. Er wordt kort ingegaan op de theorie van het menselijk kapitaal, en wat het belang is van goede basisvaardigheden. Ook wordt besproken waarom de hierboven geschetste vragen multidisciplinaire vraagstukken zijn. Vervolgens komt het onderzoek naar onderwijstechnologie aan bod, en hoe zich dat verhoudt tot ongelijkheid. Tenslotte wordt de focus van deze leerstoel besproken, en hoe dit onderzoeksprogramma probeert bij te dragen aan het effectiever gebruik van onderwijstechnologie om zowel het menselijk kapitaal te vergroten als ook de ongelijkheid te verkleinen.

Klik hier voor de volledige rede.

Klik hier voor de live stream.