15 apr
16:00

Promotie Tim Alexander Reissner

Promotor: Prof. dr. Simon B. de Jong

Co-promotor: Dr. Hannes Guenter

Trefwoorden: Newcomer Voice, organisatorische socialisatie, spreken, innovatieklimaat
 

"Learning to Speak Up: A Socialization Perspective on Newcomer Voice Behaviour"

Dit proefschrift onderzoekt hoe nieuwe medewerkers in organisaties hun ideeën en zorgen effectief kunnen uiten. Nieuwkomers zijn een groep werknemers die de status quo kunnen uitdagen met nieuwe ideeën, omdat hun unieke persoonlijke achtergronden en ervaringen organisaties kansen bieden voor het creëren en overdragen van kennis. Daarom is het essentieel om de factoren te begrijpen die het stemgedrag van nieuwkomers tijdens het socialisatieproces bepalen en hoe organisaties dit effectief kunnen managen en bevorderen. Het eerste onderzoek laat zien dat managers eerder geneigd zijn om kwesties te omarmen die naar voren worden gebracht door nieuwkomers die de doelen, mensen en politiek van een organisatie begrijpen. De tweede studie introduceert een dynamisch perspectief om te begrijpen hoe de stem van nieuwkomers in de loop van de tijd verandert, en laat zien dat stemgedrag en stilte autonoom evolueren in de loop van de tijd. Het onderzoek in de derde studie onderzoekt hoe de steun van organisaties voor nieuwe werknemers hun bereidheid om ideeën en zorgen te delen beïnvloedt. Uit het onderzoek bleek dat wanneer organisaties innovatie aanmoedigen, nieuwe medewerkers eerder geneigd zijn om nieuwe ideeën te delen, maar ook dat ze zich misschien niet uitspreken over problemen die ze opmerken. Kortom, dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in hoe organisaties onboardingprocessen en ondersteuningssystemen op maat kunnen maken om nieuwe medewerkers te helpen effectief bij te dragen.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook