12 jul

Promotie Mw. Hannelore Niesten, LL.M

Promotores: mr. dr. Marjon Weerepas, prof.dr. E. Van de Velde
Co-promotor: prof. dr. Caroline Vanderkerken

“Belastingvoordelen van de Grensoverschrijdende Economisch Actieve EU-persoon: een Onderzoek naar de Behoefte aan en Mogelijkheden van het Minimaliseren van Fiscale Belemmeringen van het Vrije Personenverkeer in de Europese Interne Markt”

Trefwoorden: Europese regelgeving, fiscaliteit, grensoverschrijdende EU-personen

Werken over de grens brengt belemmeringen met zich mee, met name op het gebied van fiscaliteit en sociale zekerheid. Door het uitblijven van Europese regelgeving zijn grensoverschrijdende EU-personen overgeleverd aan twee of meer rechtsstelsels, die vaak niet op elkaar zijn afgestemd. Dit hindert de ontplooiing van grensoverschrijdende activiteiten. Vanuit fiscale belemmeringen geredeneerd, werden op internationaal, Europees en nationaal niveau verdergaande stappen voorgesteld om deze te minimaliseren wat betreft de (para)fiscale rechtspositie van de grensoverschrijdende EU-persoon en het effectieve genot van belastingvoordelen. Gesteld wordt dat afstand moet worden genomen van de jurisprudentiële Schumacker-doctrine en gezocht moet worden naar een nieuwe maatstaf voor de toekenning van persoonlijke en familiale belastingvoordelen. Een meer eenvoudige pro rata toekenning van persoonlijke en familiale belastingvoordelen naar het inkomen dat in elke staat wordt verkregen, kan als passend alternatief dienen. Een minimalisatie van fiscale belemmeringen draagt uiteindelijk bij aan een maximalisatie van het vrije personenverkeer. Dit is het eerste dubbeldoctoraat in de rechten van Universiteit Hasselt en Universiteit Maastricht.