20 dec
16:00

Promotie Joey Nicholson

Promotores: Prof. dr. A.B.H. de Bruin, Prof. dr. C. van der Vleuten

Co-promotor: Dr. A. Kalet

Trefwoorden: Evidence-Based Medicine; Bibliothecariaat; Competentiebeoordeling; Medische studenten
 

"Partnering for Success: Librarian Involvement in Assessment for Learning Exploring implementation of librarian-led observational assessment of evidence-based medicine skills in medical students"

In dit proefschrift wordt onderzocht hoe bibliothecarissen, die vaak verantwoordelijk zijn voor het onderwijzen van evidence-based medicine (EBM) op medische scholen, de EBM-vaardigheden van studenten beter kunnen beoordelen en verbeteren. De onderzoeker verkent de kloof tussen onderwijs en beoordeling door bibliothecarissen, en onthult dat hoewel velen EBM onderwijzen, weinigen het beoordelen, wat verbetering van de vaardigheden van studenten in de weg staat. Met behulp van de optimal foraging theorie observeert de studie het informatiezoekgedrag van afgestudeerde medische studenten tijdens een EBM-activiteit en ontwikkelt een praktisch beoordelingsinstrument. De behoeften en voorkeuren van bibliothecarissen op het gebied van EBM-beoordeling worden onderzocht, waarbij de nadruk ligt op het integreren van beoordeling in bestaande structuren van medische scholen. Medische studenten, die het belang inzien van het snel en effectief oefenen van EBM, uiten een verlangen naar meer feedback en oefenmogelijkheden. Het proefschrift sluit af met het aanbieden van een nieuwe optie voor het beoordelen van EBM-competentie, met als doel de rol van bibliothecarissen in het medisch onderwijs te verbeteren en de toepassing van EBM door studenten in de praktijk te verbeteren.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook