20 dec
10:00

Promotie Cassandra Barber

Promotores: Prof. dr. C.P.M van der Vleuten, Prof. dr. S. Chahine

Trefwoorden: Gezondheidszorg, Sociale verantwoording, Kwantitatieve methoden, Volksgezondheid

"Aligning Education to Societal Needs: Evaluating Social Accountability in Health Professions Education"

In deze dissertatie is onderzoek gedaan naar sociale verantwoording in het onderwijs voor beroepen in de gezondheidszorg, gedefinieerd als de verplichting van scholen voor beroepen in de gezondheidszorg om tegemoet te komen aan de prioritaire gezondheidsbehoeften van de gemeenschappen die zij dienen. Ondanks de toenemende internationale belangstelling en de groeiende literatuur van de afgelopen decennia, blijven scholen worstelen met het aantonen van sociale verantwoording. In dit proefschrift werd een logisch evaluatiemodel voor programma's gebruikt om op systematische wijze sociale verantwoording te evalueren en verbanden te identificeren tussen programma-inputs en -activiteiten en beoogde resultaten. Er werden vier empirische studies uitgevoerd om sociale verantwoording in gezondheidszorgopleidingen te onderzoeken en de operationalisering ervan in de praktijk te vergemakkelijken. Een narratief overzicht van raamwerken voor sociale verantwoording identificeerde belangrijke constructen, en een internationaal onderzoek documenteerde een wereldwijde kloof, die suggereert dat inspanningen in de praktijk zich voornamelijk richten op onderwijsinputs en -processen, waarbij uitkomsten en effecten worden verwaarloosd. In de daaropvolgende hoofdstukken wordt voorgesteld om gebruik te maken van open gegevens en om schoolregio's op te richten om te beginnen met het evalueren van de resultaten van afgestudeerden. Het proefschrift sluit af met een oproep voor een programmatische aanpak, die verder gaat dan geïsoleerde inspanningen en de veelzijdige aard van sociale verantwoording vastlegt.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook