22 mrt

Inauguratie Prof. dr. ir. Ingrid Dijkgraaf

Benoemd tot hoogleraar "Biomimetische Chemie" in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences

"Chemische innovatie door biologische inspiratie"

De natuur is een belangrijke bron van farmacologisch relevante moleculen. Wetenschappelijk onderzoek naar natuurstoffen levert nieuwe structuren op die kunnen dienen als startpunt voor de ontwikkeling van geneesmiddelen. In mijn lezing zal ik uitleggen hoe we innovatieve geneesmiddelen kunnen ontwikkelen door af te kijken in de natuur.

Het onderzoek van mijn team richt zich met name op polypeptiden die een rol spelen bij de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Verschillende organismen, zoals bijvoorbeeld teken en slangen hebben een grote verscheidenheid aan antistollende, ontstekingsremmende en vaatverwijdende eiwitten in hun gif en speeksel. Deze eiwitten maken we chemisch na, helderen de driedimensionale structuur op en bepalen de biologische activiteit. Wanneer de eiwitten voorzien worden van een label, kunnen ze gebruikt worden voor beeldvormingstechnieken om moleculaire mechanismen te ontrafelen en daarmee meer inzicht geven in het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Klik hier voor de livestream.