17 mei

Inauguratie Prof. dr. Anna Beckers

Benoemd tot hoogleraar "Privaatrecht en Sociale Theorie" in de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

"Private law and the institutional (re)turn"

In tijd van crises en sociale transformaties wenden privaatrechtelijke wetenschapers zich tot de analyse van de privaatrechtelijke instituties. Ze wenden zich tot het contract, eigendom, onrechtmatige daad, restitutie of rechtspersoonlijkheid om zowel de onderliggende oorzaken van maatschappelijke problemen te identificeren als om veranderingen in het rechtssysteem te verankeren.

Mijn oratie discuteert deze veelvuldige (her)wending naar instituties in de sociologisch geïnformeerde privaatrechtelijke wetenschap. Ik traceer de institutionele wending als een strategie om kritiek te kunnen formuleren en de constitutieve en transformatieve rol van het privaatrecht te onthullen. Vervolgens pleit ik voor de noodzaak om terug te keren naar de institutionele analyse in het huidige moment van sociaaleconomische transformaties. Maar ik stel voor dat we in een andere gedaante moeten terugkeren naar institutionele analyse van het privaatrecht. Met het oog op het nieuwe institutionalisme in de politieke en sociale theorie stel ik voor dat we onze aandacht moeten vestigen op de functie van instituties bij het omgaan met conflicterende maatschappelijke eisen. Een dergelijke institutionele benadering vereist een nieuwe institutie-baseert benadering van de privaatrechtelijke doctrine. In de lezing zal ik de terugkeer naar instituties en de nieuwe institutionele analyse illustreren met het recht inzake onrechtmatige daad, klimaatverandering en verantwoordelijkheid in mondiale toeleveringsketen.

Klik hier voor de livestream.