12 apr

Inauguratie Dr. Marloes van Bokhoven

Benoemd tot hoogleraar "Interprofessioneel Samenwerken en Leren in de Eerstelijnsgezondheidszorg" in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences

"Primus inter pares"

De zorg in de huisartsenpraktijk wordt steeds complexer, door vergrijzing, wachtlijsten en hogere verwachtingen van patiënten. Daarom werkt de huisarts samen met collega’s, zoals wijkverpleegkundige, fysiotherapeut, apotheker en maatschappelijk werker. Ze proberen samen één zorgplan te maken, waarin ze hun zorg goed op elkaar en op de patiënt afstemmen. Dat noemen we interprofessioneel samenwerken. Huisartsen spelen in deze samenwerking een stimulerende rol. Zij zijn de Primus inter pares: de eerste tussen de gelijkwaardige collega’s. Om die rol goed te kunnen invullen, is er een stappenplan van leren nodig. Dat begint bij studenten geneeskunde, die kennis maken met de verschillende andere disciplines in de zorg en leren wat er nodig is om interprofessioneel samen te werken. Daarna volgt de vervolgopleiding tot huisarts, waarin ze oefenen in de praktijk. Als ze na hun afstuderen werken in de praktijk, moeten ze samen met hun collega’s in de wijk proberen de zorg steeds verder te verbeteren.

In mijn lezing leg ik uit wat de uitdagingen zijn in die drie stappen en hoe we, samen met de collega’s uit de praktijk èn patiënten, onderzoeken wat interprofessioneel samenwerken en leren in de eerste lijn kan bevorderen.

Klik hier voor de livestream.