14 dec

Congresdag "De Dynamiek van het Limburgs"

Op woensdag 14 december 2016 vindt bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht de congresdag ‘De dynamiek van het Limburgs’ plaats. In het kader van het Jaor van de Limburgse dialekte willen de Universiteit Maastricht (leerstoel „Taalcultuur in Limburg", het Centre for Language Studies van de Radboud Universiteit, de Raod veur ’t Limburgs en het Huis voor de Kunsten Limburg hiermee de schijnwerpers richten op de wetenschappelijke kant van het Limburgs.

Aan verschillende universiteiten - in Nederland, maar ook daarbuiten - blijft het Limburgs onderwerp van studie. De gevarieerdheid hiervan is verrassend groot en laat zien dat de dynamiek van het Limburgs een inspiratiebron was en is voor onderzoek naar taal, taalgebruik, taalidentiteit en taalpolitiek. Het Limburgs leeft, het is zelfs opvallend vitaal en bekleedt intussen een opvallende positie in het Europese taallandschap.

Diverse onderzoekers, van promovendi tot hoogleraren, presenteren op 14 december hun recente onderzoek naar allerlei aspecten van het (gebruik van het) Limburgs. Het laatste deel van de dag is ingepland voor een discussie over het taalbeleid in de voorschoolse opvang in Limburg. Dat is volgens velen namelijk een punt van zorg, want ondanks de dynamiek van het Limburgs is de druk vanuit het Nederlands groot.

Het congres is gratis toegankelijk voor belangstellenden met enige inhoudelijke interesse.